EPISCOPIA SLOBOZIEI ȘI CĂLĂRAȘILOR

PROTOPOPIATUL  LEHLIU

BIROUL DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ

Nr  7/7.02.2024

CARTA DREPTURILOR BENEFICIARILOR

SERVICIU ACORDAT ÎN COMUNITATE, DESTINAT PERSOANELOR ADULTE

CAPITOLUL I

DREPTURI GENERALE

ART.1.  Beneficiarii serviciului social pot fi: persoane vârstnice, familii monoparentale precum și familii aflate în situații de nevoie socială, cetățeni români cu domiciliul sau reședința pe raza Protoieriei Lehliu, fără deosebire de rasă, naționalitate, de origine etnică, de limbă, de religie, de sex, de orientare sexuală, de opinie, de apartenență politică.

ART.2.   Serviciile sociale se acordă la solicitarea beneficiarului sau în urma sesizării venite din partea cetățenilor, unor instituții sau reprezentanți ai societății civile.

ART.3.   Drepturile se stabilesc, se suspendă, se modifică după caz încetează în condițiile și procedurile prevăzute de normele legale în vigoare.

ART.4.   Drepturile beneficiarilor de servicii sociale sunt aduse la cunoștință acestora și a angajaților prin afișarea Cartei la sediul serviciului precum și prin orice mijloace de informare accesibile persoanelor interesate.

ART.5.   Prezenta cartă se va completa periodic în funcție de dezvoltarea și diversificarea serviciilor sociale la nivelul serviciului și în funcție de reglementările legale ce vor apare în domeniu.

 

CAPITOLUL II

DREPTURI COMUNE BENEFICIARILOR DE SERVICII SOCIALE 

ART.6.   Beneficiarilor serviciilor sociale li se respectă drepturile și libertățile fundamentale fără nici o discriminare bazată pe etnie, sex sau orientare sexuală, stare civilă, convingeri politice și / sau religioase, deficiențe fizice sau psihice sau pe alte asemenea criterii.

ART.7.   Beneficiarilor de servicii sociale li se respectă dreptul la demnitate prin recunoașterea valorii fiecăruia ca ființă rațională, posesoare a unor drepturi și libertăți inalienabile, indestructibile și imprescriptibile, capabilă să își controleze propria sa viață, respectându-se convingerile sale politice, religioase, culturale, sociale.

ART.8.   Beneficiarilor de servicii sociale li se respectă dreptul la autodeterminare prin implicarea lor direct în luarea deciziilor privind intervenția socială care îi vizează cu afirmarea dreptului clientului la libertatea de a alege varianta de intervenție optimă.

ART.9.   Beneficiarilor de servicii sociale li se respectă dreptul la confidențialitate și intimitate, informațiile privind identitatea clientului și aspectele de intimitate ale problemei sale neputând fi divulgate sau făcute publice decât cu permisiunea acestuia asigurându-se astfel dreptul la bunul său renume.

ART.10.  Beneficiarilor de servicii sociale li se asigură continuitatea serviciilor sociale furnizate atâta timp cât se mențin condițiile care au generat starea de nevoie precum și în funcție de resursele umane și materiale ale serviciului.

ART.11.  Beneficiarii de servicii sociale au dreptul la politețe și considerație din partea profesionistului creându-se posibilitatea unei cooperări constructive într-un climat de încredere reciprocă între cei doi factori implicați în acordarea serviciilor sociale.

ART.12.  Beneficiarii de servicii sociale au dreptul la non interferență respectiv la dreptul la reținere, aceea libertate negativă care conferă demnitatea de a avea propriile valori și credințe și a nu discuta cu profesionistul situațiilor pe care nu le consider relevante pentru situația social în cauză, beneficiarii fiind îndreptățiți să decidă dacă doresc sau nu o altă formă de ajutor.

ART.13.  Beneficiarilor de servicii sociale li se respectă dreptul la viață intimă pe tot parcursul procesului de furnizare a serviciilor.

ART.14.  Beneficiarii de servicii sociale au dreptul să participe la evaluarea serviciilor sociale acordate putând negocia orice modificare cu profesionistul și de a realiza orice activitate de intervenție pe baza unui contract, contractul neputând fi modificat unilateral.

ART.15.  Beneficiarii de servicii sociale au dreptul să își exprime liber opinia cu privire la serviciile sociale primite.

ART.16.  Beneficiarii de servicii sociale au dreptul să fie informați asupra situațiilor de risc, precum și asupra drepturilor sociale.

ART.17.  Beneficiarii de servicii sociale au dreptul să fie informați cu privire la drepturile și obligațiilor ce decurg din calitatea de beneficiar al serviciilor sociale.

CAPITOLUL III

DREPTURI SPECIFICE BENEFICIARILOR

DE SERVICII DE INFORMARE

ART.18.  Beneficiarii serviciilor de informare au dreptul la o informare corectă, obiectivă, conformă cu realitatea și centrată pe problema clientului fiind transmisă într-un limbaj clar, concis, adaptat la capacitatea de înțelegere a clientului dându-i clientului posibilitatea de a opta în cunoștință de cauză pentru o formă sau alta de ajutor.

ART.19.  Beneficiarii serviciilor de informare au dreptul la o informare adaptată în funcție de nevoile și problemele lor.

ART.20.  Beneficiarii serviciilor de informare au dreptul la o informare completă care să cuprindă toate avantajele și dezavantajele opțiunilor posibile.

ART.21.  Beneficiarii de servicii de informare au dreptul la o informare operativă realizată în cel mai scurt timp posibil de la momentul solicitării.

CAPITOLUL IV

DREPTURI SPECIFICE BENEFICIARILOR DE

SERVICII DE CONSILIERE SOCIALĂ

ART.22.  Consilierea se realizează prin încheierea unui contract între reprezentantul serviciului social și beneficiar în care sunt stabilite drepturile și obligațiile părților precum și răspunderea părților în cazul nerespectării clauzelor contractuale.

ART.23Beneficiarii de servicii sociale au dreptul la o consiliere adaptată nevoilor ceea ce presupune din partea profesionistului o explorare aprofundată a problemelor și totodată o explorare a soluțiilor alternative în vederea depășirii situației de risc în care se află clientul.

ART.24.  Beneficiarii de servicii sociale au dreptul la o consiliere neutră și imparțială, ceea ce presupune neimplicarea profesionalismului în relații sentimentale, de rudenie, de prietenie cu clientul, cât și netranspunerea profesionistului în starea emoțională a clientului.

CAPITOLUL V

OBLIGAȚII COMUNE BENEFICIARILOR DE SERVICII SOCIALE

ART.25.  Beneficiarii serviciilor sociale au obligația de a spune profesionistului adevărul, de a furniza acestuia informații corecte cu privire la identitate, situație familială, socială și economică.

ART.26.  Beneficiarii serviciilor sociale au datoria de a accepta responsabilități, respectiv de a-și asuma toate responsabilitățile, respectiv de a-și asuma toate responsabilitățile obișnuite ale unei ființe umane ca membru al unei familii, al comunității și ca cetățean în acord cu normele legale în vigoare.

ART.27.  Beneficiarii serviciilor sociale sunt obligați să participe la procesul de furnizare a serviciilor sociale.

ART.28.  Beneficiarii serviciilor sociale au obligația să comunice serviciului social orice modificare intervenită în legătură cu situația lor personală pe tot parcursul acordării serviciului social.

ART.29.  Beneficiarii serviciilor sociale au obligația de a coopera cu profesionistul în acordarea serviciilor sociale.

ART.30.  Beneficiarii serviciilor sociale au obligația să manifeste respect în relația cu profesionistul.

CAPITOLUL VI

OBLIGAȚII SPECIFICE BENEFICIARILOR DE SERVICII SOCIALE

ART.31.  Obligațiile beneficiarilor de servicii sociale de informare și consiliere:

-respectarea prevederilor contractului încheiat cu Protopopiatul Lehliu – Biroul de Asistență Socială;

-aducerea la cunoștință conducerii Protopopiatului Lehliu – Biroului de Asistență Socială a oricărei modificări survenite în situația social-economică, familială.

-respectarea programului de activitate al furnizorului serviciului social;

-respectarea planului de servicii, după caz, a planului individualizat de intervenție.

CAPITOLUL VII

DISPOZIȚII FINALE

ART.32.  Prezenta cartă va fi îmbunătățită periodic dată fiind complexitatea experienței în domeniul asistenței sociale.

ART.33.  Carta drepturilor se va aduce la cunoștință beneficiarilor prin afișarea la sediul serviciului cât și prin orice alte mijloace accesibile persoanelor interesate.

ART.34.  Prezenta cartă a drepturilor a fost aprobată în ședința administrativă a Protopopiatului Lehliu din data  de 7.02.2024.

Protopop,

Pr. Zotta Mihail

 

 

                                 Tehnician asistenţă socială: Dulea Alexandra

                                                              Referent :  Dumitrache Călin Cornelia

 

Centrul de Consiliere şi Sprijin – Serviciu social acordat în comunitate persoanelor Adulte

 

 

 

CODUL ETIC

PROTOPOPIATUL  LEHLIU

Biroul de Asistenţă Socială

Centrul de Consiliere şi Sprijin – Serviciu social acordat în comunitate persoanelor Adulte

 

Codul etic al angajaţilor Instituţiile de asistenţă socială

 

Etica profesională se află la baza activităţii de asistenţă socială. Codul etic reprezintă un set de reguli ce reflectă principii generale de conduită profesională. Comportamentul personalului care acordă servicii sociale care trebuie să fie consecvent şi responsabil, astfel încât să nu afecteze imaginea profesiei. Codul etic cuprinde două capitole :

 

 

 

  1. Valorile şi normele etice fundamentale corespunzătoare activităţii personalului care acordă servicii sociale.
  2. Responsabilităţile personalului care acordă servicii sociale în desfăşurarea activităţii profesionale.

 

Codul etic se bazează pe valorile şi normele etice fundamentale ale asistenţei sociale ca profesie. Codul etic reglementează relaţiile profesionale ale personalului care acordă servicii sociale şi se referă la responsabilităţile acestora în relaţiile cu persoanele asistate, colegii precum şi alte categorii de profesionişti. Prevederile prezentate sunt asumate de către toţi angajaţii instituţiilor de asistenţă socială pe toată durata practicării profesiei. Odată cu aderarea la Cod, angajaţii instituţiilor de asistenţă socială vor participa la punerea lui în practică şi luarea unor măsuri pentru a descuraja, preveni, semnala şi corecta eventualele comportamente care se abat de la etică profesiei. Angajaţii instituţiilor de asistenţă socială vor fi trataţi în mod egal şi vor apăra şi sprijini colegii care sunt acuzaţi pe nedrept de comportament lipsit de etică. Existenţa în formă scrisă a acestui cod, nu garantează comportamentul etic în sine.

Scopul Codului Etic este de a identifica valorile morale fundamentale care stau la baza misiunii de acordare de servicii sociale, de a stabili un set de responsabilităţi ale angajatului instituţiilor de asistenţă socială în desfăşurarea activităţilor profesionale, de a clarifica responsabilităţile şi acţiunile profesioniştilor care vor rezolva posibile conflict.

 

  1. Valori şi Principii Etice

Acest set de principii etice reprezintă totalitatea exigenţelor de conduită morală corespunzătoare activităţii Centrului de Consiliere şi Sprijin – Serviciul social acordat în comunitate persoanelor adulte  al Protopopiatului Lehliu.  Principiile au la bază valorile fundamentale ale asistenţei sociale : furnizarea de servicii în beneficiul clienţilor, justiţia socială, respectarea demnităţii şi unicităţii individului, a confidenţialităţii şi integrităţii persoanei, autodeterminării şi competenţei profesionale. Fiecare angajat îşi va însuşi aceste valori şi principii, ele urmând să se regăsească în comportamentul său, astfel încât să nu aducă prin acţiunile sale prejudicii imaginii profesiei.

 

  1. Furnizarea de servicii în beneficiul persoanelor asistate

Principiul etic : Scopul principal al activităţii Centrului de Consiliere şi Sprijin – Serviciul social acordat în comunitate persoanelor adulte  al Protopopiatului Lehliu este acela de a asista persoanele aflate în dificultate implicându-se în identificarea, înţelegerea, evaluarea corectă şi soluţionarea problemelor sociale.

În toate demersurile sale, Centrul de Consiliere şi Sprijin – Serviciul social acordat în comunitate persoanelor adulte  al Protopopiatului Lehliu,  acţionează cu prioritate în interesul clientului. În situaţia în care interesul clientului reprezintă o ameninţare pentru comunitate/membrii comunităţii, Centrului de Consiliere şi Sprijin – Serviciul social acordat în comunitate persoanelor adulte  are responsabilitatea de a îndruma clientul şi de a media în scopul armonizării intereselor părţilor implicate.

        

  1. Justiţia socială

Principiul etic : Centrului de Consiliere şi Sprijin – Serviciul social acordat în comunitate persoanelor adulte   promovează principiile justiţiei sociale. Asistenţii sociali se asigură de egalitatea şanselor privind accesul persoanelor asistate la informaţii, servicii, resurse şi participarea acestora la procesul de luare a deciziilor. Ei contestă şi combat diferitele forme ale injustiţiei sociale precum : sărăcia, şomajul, discriminarea, excluderea şi alte asemenea forme.

  1. Demnitatea şi unicitatea persoanei

Principiul etic : Centrului de Consiliere şi Sprijin – Serviciul social acordat în comunitate persoanelor adulte  respectă  şi promovează demnitatea individului, unicitatea şi valoarea fiecărei persoane.

Centrului de Consiliere şi Sprijin – Serviciul social acordat în comunitate persoanelor adulte  nu trebuie să practice, să tolereze, să faciliteze sau să colaboreze la nicio formă de discriminare bazată pe rasă, etnie, sex şi orientare sexuală, vârstă, convingeri politice sau religioase, statut marital, deficienţă fizică sau psihică, situaţie materială şi/sau orice altă preferinţă, caracteristică, condiţie său stătut.

  1. Autodeterminarea

Principiul etic : Personalul care acordă servicii sociale respectă şi promovează dreptul persoanelor asistate la autodeterminare. Personalul care acordă servicii sociale sprijină persoanele asistate în eforturile lor de a-şi identifica şi clarifica scopurile, în vederea alegerii celei mai bune opţiuni. Ei pot limita drepturile persoanelor asistate la autodeterminare atunci când, în judecata profesională a personalului care acordă servicii sociale, acţiunile prezente şi/sau viitoare ale clienţilor prezintă un risc pentru ei înşişi şi/sau pentru ceilalţi.

  1. Relaţiile interumane

 

Principiul etic : Personalul care acordă servicii sociale recunoaşte importanţa fundamentală a relaţiilor interumane şi le promovează în practica profesională.

Personalul care acordă servicii sociale încurajează şi întăreşte relaţiile dintre persoane cu scopul de a promova, reface, menţine şi/sau îmbunătăţi calitatea vieţii persoanelor, familiilor, grupurilor, organizaţiilor şi comunităţilor.

  1. Integritatea

Principiul etic : Personalul care acordă servicii sociale acţionează cu onestitate şi responsabilitate în concordanţă cu misiunea profesiei şi standardele profesionale.

 

 

  1. Competenţa

Principiul etic : Personalul care acordă servicii sociale trebuie să îşi desfăşoare activitatea numai în aria de competenţă profesională determinată de licenţa, expertiza şi experienţa profesională. Personalul care acordă servicii sociale are obligaţia de a-şi îmbunătăţi permanent cunoştinţele şi deprinderile profesionale şi de a le aplica în practică. Personalul care acordă servicii sociale contribuie la îmbunătăţirea şi dezvoltarea bazei de cunoştinţe a profesiei.

 

  1. Responsabilităţile
  2. Responsabilităţile etice ale personalului care acordă servicii sociale faţă de persoanele asistate

1.1. Angajamentul faţă de persoana asistată :

Principala responsabilitate a personalului care acordă servicii sociale este de a promova bunăstarea clientului. Interesele persoanei asistate primează. Personalul care acordă servicii sociale activează în limitele obligaţiilor legale şi ale responsabilităţilor sale în cadrul instituţiei angajatoare.

 

1.2. Respectarea principiului autodeterminării

Personalul care acordă servicii sociale nu decide în numele persoanei asistate. Personalul care activează servicii sociale ajută persoana asistată să-şi identifice şi să-şi dezvolte resursele în vederea alegerii celei mai bune opţiuni, acordând totodată atenţia necesară intereselor celorlalte părţi implicate. Excepţiile sunt prevăzute de lege. Personalul care acordă servicii sociale poate limita drepturile persoanelor asistate la autodeterminare atunci când, în judecata profesională acţiunile prezente şi/sau viitoare ale persoanelor asistate prezintă un risc pentru ei înşişi şi/sau pentru ceilalţi.

 

1.3. Contractul cu persoana asistată

Personalul care acordă servicii sociale va furniza servicii persoanelor asistate numai în contextul unei relaţii profesionale bazate, atunci când este cazul, pe un contract scris şi/sau pe consimţământul persoanei asistate. În cazul în care persoana asistată nu are capacitatea de a semna un contract, personalul care acordă servicii sociale trebuie să protejeze interesele persoanei asistate urmărind să obţină permisiunea reprezentantului legal al acestuia (tutore, curator, etc).

Personalul care acordă servicii sociale foloseşte un limbaj clar pentru a informa persoanele asistate despre scopul, riscurile şi limitele serviciilor, costurile legate de serviciul respectiv, alternativele existente, dorinţa persoanei asistate de a refuza sau de a rezilia contactul cât şi despre perioada pentru care se încheie contractul respectiv. Personalul care acordă servicii sociale trebuie să ofere clienţilor posibilitatea de a pune întrebări.

În situaţiile în care persoanele asistate nu înţeleg sau au dificultăţi în a înţelege limbajul primar folosit în practică, personalul care acordă servicii sociale trebuie să se asigure că acesta a înţeles. Aceasta presupune asigurarea unei explicaţii verbale detaliate sau asigurarea unui translator sau interpret.

Personalul care acordă servicii sociale are responsabilitatea de a furniza informaţii despre natură, necesitatea serviciilor şi de a informa persoana asistată cu privire la dreptul de a primi sau de a refuza serviciul oferit (indiferent dacă serviciul a fost solicitat sau nu de către persoana asistată).

Personalul care acordă servicii sociale informează persoanele asistate cu privire la limitele şi riscurile furnizării de servicii prin intermediul computerelor, telefoanelor sau a altor mijloace de comunicare şi solicită acordul scris al persoanelor asistate pentru orice înregistrare audio şi video, cât şi pentru prezenţa unei a treia persoane ca observator.

 

1.4. Competenţa profesională

Toate acţiunile personalului care acordă servicii sociale trebuie să se înscrie în limitele de competenţă a profesiei. Pregătirea profesională a personalului care acordă servicii sociale trebuie să fie un proces continuu de perfecţionare. Stările personale (emoţionale sau de altă natură) nu influenţează calitatea intervenţiei profesionale a personalului care acordă servicii sociale

 

1.5. Competenţa culturală şi diversitatea socială

Personalul care acordă servicii sociale oferă servicii în concordanţă cu specificul cultural din care provine persoana asistată, adaptându-se diversităţii culturale prin cunoaşterea, înţelegerea, acceptarea şi valorizarea modelelor culturale existente. Personalul care acordă servicii sociale trebuie să aibă cunoştinţe de bază despre mediul cultural şi caracteristicile grupului/comunităţii din care fac parte persoanele asistate. Instruirea personalului care acordă servicii sociale îi permite acestuia înţelegerea diversităţii sociale şi culturale privind etnia, religia, sexul şi orientarea sexuală, vârsta, statutul marital, convingerile politice şi religioase, dizabilităţile mentale sau fizice.

 

1.6. Conflicte de interes

Personalul care acordă servicii sociale evită conflictele de interese în exercitarea profesiei şi promovează o abordare imparţială a situaţiilor profesionale. Personalul care acordă servicii sociale nu foloseşte relaţia profesională cu clientul pentru obţinerea de avantaje sau alte beneficii în interes personal. Personalul care acordă servicii sociale care asigură servicii pentru două sau mai multe persoane între care există o relaţie (de exemplu membrii unei familii, cuplu) trebuie să clarifice care dintre indivizi sunt consideraţi persoane asistate, natura obligaţiilor profesionale ale personalului care acordă servicii sociale şi ale părţilor implicate, încercând să atenueze sau să prevină conflictele de interese posibile sau reale.

 

1.7. Confidenţialitatea şi viaţa privată

Personalul care acordă servicii sociale trebuie să se bazeze pe principiile respectului apărării intimităţii, confidenţialităţii şi utilizării responsabile a informaţiilor obţinute în actul exercitării profesiei. Personalul care acordă servicii sociale nu solicită informaţii despre viaţa privată a persoanei asistate decât în cazul în care acestea sunt relevante pentru intervenţie. Odată ce aceste informaţii au fost obţinute, personalului care acordă servicii sociale păstrează confidenţialitatea asupra lor. În anumite situaţii, personalul care acordă servicii sociale poate dezvălui informaţii confidenţiale, cu acordul persoanei asistate sau al reprezentantului legal al acestuia. Personalul care acordă servicii sociale poate dezvălui informaţii confidenţiale fără acordul persoanelor asistate în anumite situaţii de excepţie, cum ar fi : munca în echipa pluridisciplinara, când acest lucru este prevăzut prin lege, când se pune în pericol viaţa clientului şi/sau a altor persoane, când se transfera cazul către alt asistent social. Personalul care acordă servicii sociale informează persoana asistată în măsura posibilităţii despre încălcarea confidenţialităţii şi despre posibilele consecinţe. Personalul care acordă servicii sociale discută cu persoanele asistate şi alte părţi implicate despre natura informaţiei confidenţiale şi circumstanţele în care aceasta poate fi încălcata. Discuţia trebuie să se facă la începutul relaţiei profesionale şi de câte ori este necesar pe parcursul acesteia. Atunci când personalul care acordă servicii sociale furnizează servicii de consiliere familiilor, cuplurilor sau grupurilor, acesta trebuie să obţină un consens privind dreptul fiecăruia la confidenţialitate şi obligaţia fiecăruia de a păstra confidenţialitatea informaţiilor. Personalul care acordă servicii sociale informează familia, cuplul sau membrii grupului cu care lucrează despre faptul că nu poate garanta păstrarea confidenţialităţii de către toate persoanele implicate. Personalul care acordă servicii sociale trebuie să păstreze confidenţialitatea atunci când prezintă un caz social în mass media. Personalul care acordă servicii sociale păstrează confidenţialitatea în timpul procedurilor legale, în măsura permisă de lege.

 

1.8. Accesul la dosare

Accesul la dosarele persoanelor asistate şi transferul acestora se realizează astfel încât să se asigure protecţia informaţiilor confidenţiale. Accesul la dosarele persoanelor asistate este permis profesioniştilor care lucrează în echipa pluridisciplinara, supervizorilor activităţii profesionale de asistenţă socială şi altor persoane autorizate în unele cazuri prevăzute de lege. La cerere, persoanele asistate au acces la informaţii din propriile dosare, în măsura în care acestea servesc intereselor clienţilor şi nu prejudiciază alte persoane. La încheierea serviciilor, personalul care acordă servicii sociale are responsabilitatea de a arhiva dosarele persoanelor asistate pentru a asigura accesul la informaţie în viitor şi protecţia informaţiilor confidenţiale.

 

1.9. Contactul fizic

Contactul fizic cu persoana asistată este evitat de către personalul care acordă servicii sociale, dacă acest lucru îl afectează din punct de vedere psihologic pe client. Personalul care acordă servicii sociale care se angajează în contacte fizice cu persoanele asistate are responsabilitatea de a stabili limite adecvate diferenţelor culturale. Personalul care acordă servicii sociale nu se angajează în relaţii sexuale cu persoanele asistate sau rudele acestuia, pe toată durata relaţiei profesionale. Personalul care acordă servicii sociale nu manifestă faţă de persoanele asistate comportamente verbale sau fizice de natură sexuală, cum ar fi avansurile sexuale sau solicitările de favoruri sexuale.

 

1.10. Limbajul

Personalul care acordă servicii sociale foloseşte un limbaj adecvat şi respectuos faţă de persoana asistată şi evită folosirea termenilor care pot aduce prejudicii persoanelor, grupurilor sau comunităţilor.

 

1.11. Plata serviciilor

Atunci când se stabilesc taxe pentru furnizarea anumitor servicii, personalul care acordă servicii sociale se asigură că acestea sunt rezonabile şi în concordanţă cu serviciile furnizate. Asistentul social nu acceptă bunuri sau servicii din partea clienţilor în schimbul serviciilor furnizate.

 

 

1.12. Întreruperea şi încheierea relaţiei cu clientul

Personalul care acordă servicii sociale asigură continuitatea serviciilor în cazul în care acestea sunt întrerupte de factori cum ar fi : transfer, boala, indisponibilitate, etc. Personalul care acordă servicii sociale încheie relaţia profesională cu persoana asistată şi serviciile oferite acesteia atunci când acestea nu mai răspund nevoilor şi intereselor persoanei asistate. Personalul care acordă servicii sociale se asigură că încheierea relaţiei profesionale cu persoana asistată şi a serviciului oferit este un proces planificat asupra căruia persoana asistată are toate informaţiile necesare.

 

  1. Responsabilităţile etice ale persoanelor care acordă servicii sociale ca profesionişti

 

2.1. Supervizarea şi consultarea

Pentru a exercita funcţii de supervizare sau consultanţă, personalul care acordă servicii sociale trebuie să deţină pregătirea, cunoştinţele, abilităţile, specializarea şi experienţa practică solicitată de această poziţie. Personalul care acordă servicii sociale exercită funcţii de supervizare şi consultanţă numai în aria de competenţă specifică profesiei. Personalul care acordă servicii sociale cu funcţii de conducere asigură condiţiile necesare respectării prevederilor Codului Etic.

 

2.2. Educaţia, formarea şi evaluarea

Asistenţii sociali care îndeplinesc funcţii de supervizare trebuie să asigure un program de pregătire şi dezvoltare profesională continuă a asistenţilor sociali din subordine. Asistenţii sociali care au responsabilitatea de a evalua performanţele asistenţilor sociali din subordine vor folosi criterii şi instrumente de evaluare profesională clar definite. Asistentul social se implică activ în dezvoltarea continuă a profesiei prin sprijin profesional acordat colegilor la începutul carierei şi prin participarea la schimb de experienţă şi cunoştinţe profesionale intra şi interdisciplinare.

 

2.3. Angajamentul faţă de instituţia angajatoare

Personalul care acordă servicii sociale respectă politica, principiile şi regulamentele interne ale instituţiei angajatoare. Personalul care acordă servicii sociale participă la îmbunătăţirea politicilor şi procedurilor instituţiei angajatoare şi la sporirea eficienţei serviciilor oferite. Personalul care acordă servicii sociale se asigură că instituţia angajatoare cunoaşte obligaţiile etice ale profesiei de asistent social prevăzute de Codul Etic şi implicaţiile practice ale acestor obligaţii. Personalul care acordă servicii sociale se asigură că practicile, politicile şi procedurile instituţiei în cadrul căreia îşi desfăşoară activitatea sunt compatibile cu prevederile Codului Etic. Personalul care acordă servicii sociale acţionează astfel încât să prevină şi să elimine orice formă de discriminare în activităţile, politicile şi practicile instituţiei angajatoare.

 

2.4. Conflictele de muncă

Conflictele de munca ale personalului care acordă servicii sociale sunt rezolvate conform legislaţiei în vigoare. Acţiunile personalul care acordă servicii sociale care este implicat în conflicte de muncă trebuie să se ghideze după valorile, principiile şi standardele etice ale profesiei, în cazul unui conflict la locul de muncă, trebuie acceptate diferenţele de opinie, iar acestea trebuie puse în discuţie ţinând cont şi de interesele persoanelor asistate.

 

2.5. Discriminarea

Personalul care acordă servicii sociale nu practică, nu se implică, nu facilitează şi nu colaborează la nici o formă de discriminare bazată pe etnie, sex sau orientare sexuală, stare civilă, convingeri politice şi/sau religioase, deficienţe fizice sau psihice sau pe alte asemenea criterii.

 

2.6. Conduita privată

Personalul care acordă servicii sociale va evita ca prin propriul comportament să aducă prejudicii imaginii profesiei. Personalul care acordă servicii sociale va evita ca problemele personale să îi afecteze judecata, performanţele profesionale sau interesele persoanelor asistate. În cazul în care această situaţie nu se poate evita, personalul care acordă servicii sociale trebuie să solicite imediat consultanţă şi sprijin profesional, să reducă numărul de cazuri cu care lucrează, să îşi încheie activitatea profesională sau să întreprindă orice altă acţiune pentru a proteja persoanele asistate.

 

2.7. Reprezentare

În situaţia în care reprezintă o instituţie, personalul care acordă servicii sociale trebuie să prezinte clar şi cu acurateţe punctul oficial de vedere al instituţiei respective.

 

 

 

2.8. Onestitate

Personalul care acordă servicii sociale îşi asumă responsabilitatea şi meritele numai pentru propria activitate şi recunoaşte cu onestitate meritele şi contribuţia altor profesionişti.

 

  1. Responsabilităţile etice ale asistentului social faţă de colegi

 

3.1. Respectul

Asistentul social îşi tratează colegii cu respect şi evită aprecierile negative la adresa lor în prezenţa persoanelor asistate sau a altor profesionişti. Asistentul social acordă sprijin şi asistenţa colegilor care trec prin perioade dificile. Dacă perioada respectivă se prelungeşte şi are urmări în planul activităţii profesionale, asistentul social va apela la procedurile din cadrul agenţiei.

 

3.2. Confidenţialitatea

Personalul care acordă servicii sociale respectă confidenţialitatea informaţiilor împărtăşite de colegi în cursul relaţiilor profesionale.

 

3.3. Colaborarea interdisciplinară şi consultarea

Asistenţii sociali care sunt membri în echipe multidisciplinare participă la luarea deciziilor care vizează bunăstarea persoanei asistate, utilizând valorile profesiei şi experienţa profesională. Obligaţiile etice şi profesionale ale echipei multidisciplinare ca întreg şi a membrilor echipei trebuie clar definite. Asistenţii sociali solicită şi oferă consultanţă şi consiliere colegilor ori de câte ori este nevoie.

 

3.4. Disputele dintre colegi

Disputele dintre colegi se rezolvă în interiorul echipei de către cei implicaţi şi prin respectarea dreptului părţilor la opinie. În cazul prelungirii acestora se apelează la un mediator sau la supervizor. Disputa dintre angajator şi un alt coleg nu este folosită de asistentul social pentru a obţine o poziţie sau un avantaj personal. Disputele sau conflictele dintre colegi sunt rezolvate fără implicarea persoanei asistate.

 

3.5. Orientarea către alte servicii

Personalul care acordă servicii sociale orientează persoanele asistate către alte servicii atunci când problematica persoanei asistate depăşeşte competenţele sale profesionale, când nu a înregistrat progrese semnificative şi atunci când clientul are nevoie de servicii suplimentare sau specializate pe care el nu le poate oferi. Personalul care acordă servicii sociale care orientează clientul către alte servicii, transmite către noua agenţie toate informaţiile necesare soluţionării cazului.

 

3.6. Relaţiile sexuale şi hărţuirea sexuală

Asistenţii sociali care desfăşoară activităţi de supervizare evită să întreţină relaţii sexuale cu supervizaţii sau cu alte persoane asupra cărora îşi exercită o autoritate profesională. Persoanele care acordă servicii sociale evită să se implice în relaţii sexuale atunci când există un posibil conflict de interese. Persoanele care acordă servicii sociale nu trebuie să manifeste între ele comportamente verbale sau fizice susceptibile a fi interpretate drept hărţuire sexuală.

 

3.7. Incompetenţa şi comportamentul lipsit de etică

În situaţiile în care asistentul social observă incompetenţa sau comportamentul lipsit de etică al unuia dintre colegi, îi acorda acestuia sprijin şi asistenţă. Asistentul social acţionează pentru a descuraja, preveni şi corecta comportamentul lipsit de etică. Asistentul social trebuie să apere şi să asiste colegii acuzaţi pe nedrept de comportament lipsit de etică.

 

 

 

 

 

 

Protopop,

PC Pr. Zotta Mihail