Centrul de Consiliere şi Sprijin – Serviciu social acordat în comunitate persoanelor adulte este un serviciu de asistenţă socială ce oferă sprijin familiilor vulnerabile aflate în risc de dezintegrare şi monoparentale şi familiilor aflate în risc de sărăcie și excluziune socială cu venituri reduse şi se implică în identificarea, evaluarea şi soluţionarea problemelor sociale cu care se confruntă beneficiarii. În toate demersurile sale, personalul serviciului social acţionează în interesul beneficiarului.

De aceste servicii beneficiază adulţii şi familiile acestora care au domiciliul sau reşedinţa în parohiile din cuprinsul Protopopiatului Călăraşi şi este interzis refuzul înscrierii acestora pe criterii discriminatorii bazate pe: rasă, naţionalitate, etnie, limbă, religie, categorie socială, convingeri, boală cronică necontagioasă, infectarea HIV, ori apartenenţa la o categorie defavorizată.

Centrul de Consiliere şi Sprijin – Serviciu social acordat în comunitate persoanelor adulte:

  • Elaborează şi aplică o procedură proprie de accesare a serviciului;
  • Ține evidenţa beneficiarilor și înregistrează beneficiarii într-un Registru de evidenţă a beneficiarilor;
  • Asigură arhivarea documentelor de evidenţă a beneficiarilor;
  • Elaborează şi utilizează o procedură proprie privind încetarea acordării serviciilor către beneficiar.

Descrierea procedurii operaţionale:

Generalităţi:

  • evaluarea iniţială a beneficiarilor se face de către specialiştii Serviciului social, în vederea admiterii acestora;
  • reevaluarea beneficiarilor se realizează o dată la 6 luni, precum şi atunci când situaţia o impune;
  • în activitatea de acordare a serviciilor, acesta poate colabora cu instituţii cu responsabilităţi în domeniu: Direcţia de Sănătate Publică, Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Călăraşi, Casa de Asigurări de Sănătate, Direcţia Sanitar-Veterniară, Inspectoratul Şcolar Călăraşi, Spitalul Judeţean Călăraşi;
  • activităţile din cadrul serviciului au ca principiu fundamental munca în echipă.

 

 

Documente utilizate

 Procedura de accesare a serviciului precizează, după caz: actele necesare, instrumentele de lucru, criteriile de eligibilitate ale benficiarilor, decizia de accesare a serviciului, modalitatea de încheiere a contractului de furnizare şi modelul acestuia.

  1. Acte necesare
  • cererea pentru acordarea de servicii sociale;
  • copii după acte de identitate (B.I sau C.I, certificat de naștere, certificat de căsătorie etc.);
  • copii după acte medicale care să ateste starea de sănătate;
  • certificat de încadrare în grad de dizabilitate;
  • acte care să ateste situația veniturilor familiei (adeverință de salariat, cupon de pensie DGASPC Călărași, Casa Județeană de Pensii, etc.);
  • orice alt act, la solicitarea personalului de specialitate, necesar acordării de servicii
  1. Instrumente utilizate de specialişti la evaluarea cazului social şi întocmirea dosarului social în vederea asistării:
  • cererea pentru acordarea de servicii sociale;
  • fișa de identificare a cazului
  • fișa de evaluare inițială
  • fișa de deschidere a cazului
  • fișa beneficiarului
  • dispoziție de includere în serviciu social
  • raportul de anchetă socială din care să reiasă situația socio-economică a familiei
  • contractul de furnizare a serviciilor sociale
  • planul personalizat de intervenție
  • chestionar pentru măsurarea gradului de satisfacție a beneficiarului
  • raportul de monitorizare/evaluare a cazului
  • fișa de închidere a cazului
  • dispoziție de excludere din serviciu social
  • raportul de monitorizare post-servicii

 

 

  1. Criterii de eligibilitate ale beneficiarilor

Beneficiarii serviciilor sociale acordate de Centrul de Consiliere şi Sprijin – Serviciu social acordat în comunitate persoanelor adulte sunt:

  • familii vulnerabile în risc de dezintegrare; monoparentale;
  • familii în risc de sărăcie şi excluziune socială: venituri reduse.
  1. d) Decizia de accesare a serviciului:

Admiterea beneficiarului se realizează prin cererea directă a acestuia sau prin transmiterea/referirea de la alte servicii comunitare.

Cererea sau, după caz, Fișa de semnalare a cazului, se va depune la sediul serviciului social din Călărași, str. Pompieri, nr. 26, jud. Călărași, unde va fi înregistrată în Registrul de evidență a solicitanților.

Personalul serviciului social înregistrează beneficiarii într-un registru de evidenţă a beneficiarilor în care menţionează: numele şi prenumele beneficiarului, data naşterii, seria şi numărul cărţii de identitate, adresa de domiciliu/rezidenţă, data şi ora la care a fost accesat serviciul (sau s-a efectuat intervenţia/s-a acordat măsura de sprijin), activitatea desfăşurată sau tipul de intervenţie/de suport acordat, semnătura beneficiarului.

După înregistrare, un profesionist din cadrul serviciului social, realizează evaluarea inițială a solicitantului, completând ulterior Fișa de evaluare inițială.

În cazul aprobării cererii, se va emite o dispoziție de admitere, semnată de către coordonatorul serviciului social.

În cazul în care se constată că serviciile oferite nu răspund nevoilor solicitantului, acesta este orientat către servicii corespunzătoare nevoilor sale.

În cazul respingerii cererii, se va comunica acest lucru în scris, persoanei care a formulat cererea, indicându-se motivele respingerii.

Dispoziţia de oferire de servicii sau răspunsul de respingere a cererii, vor fi comunicate solicitantului în termen de 5 zile de la data emiterii sale.

  1. Modalitatea de încheiere a contractului de furnizare de servicii şi modelul acestuia:

În baza dispoziţiei de admitere, coordonatorul serviciului social, va încheia cu solicitantul un contract de furnizare a serviciilor sociale care se vor acorda acestuia.

Modelul contractului de furnizare a serviciilor sociale este cel aprobat prin Ordinul nr. 73/01.03.2005 al ministerului Muncii, Familie şi Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice.

Serviciile de consiliere și informare pot fi furnizate pe loc şi fără evaluarea nevoilor persoanei, în funcţie de tipul de intervenţie. În aceste situații este suficientă înregistrarea persoanelor în Registrul de evidenţă cu menționarea acestui aspect.

În Registrul de evidenţă al beneficiarilor sunt trecute: datele de identificare, data naşterii, seria şi nr. C.I., adresa.

Pentru beneficiarii cu care s-au încheiat contracte de furnizare de servicii sociale, personalul serviciului întocmeşte un Registru separat de evidenţă a beneficiarilor în care menţionează: numele şi prenumele beneficiarului, vârsta acestuia, numărul contractului de furnizare servicii şi data încheierii acestuia.

Toate instrumentele de lucru, cât şi modelul contractului de furnizare servicii, criteriile de eligibilitate precizate în Regulamentul de Organizare şi Funcţionare, se află la sediul serviciului social.

Fiecare dosar al fiecărui beneficiar conţine Fişa beneficiarului, unde sunt trecute: datele de identificare, locul şi data naşterii, seria şi nr. C.I., CNP, activitatea/sprijinul acordat, data şi ora, precum şi semnătura personalului şi beneficiarului.