Prima paginăDespre noiProceduriRegulamentRapoarteDocumenteMediaLegislațieContact
Centrul de Consiliere şi Sprijin pentru Părinţi şi Copii, înfiinţat în data de 30 martie 2006, funcţionează în clădirea Centrului Socio-Cultural Episcopul Damaschin al Episcopiei.
În anul 2022 Asociația Socio-Culturală ,,Matei Basarab” s-a reacreditat ca furnizor de servicii sociale, prin decizia nr. 501/06.06.2022.
Centrul de Consiliere şi Sprijin pentru Copii şi Părinţi, oferă următoarele servicii acreditate copiilor aflați în dificultate și părinților lor:
Activitățile desfășurate în cadrul Centrului de consiliere și sprijin pentru părinți și copii vin în sprijinul a cel puțin 30 de copii, anual.
ORDIN Nr. 289 din 6 iulie 2006
pentru aprobarea Standardelor minime obligatorii privind centrul de consiliere si sprijin
pentru parinti si copii si a ghidului metodologic de implementare a acestor standarde
EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PROTECTIA DREPTURILOR
COPILULUI
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL NR. 664 din 2 august 2006
În temeiul prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12/2001 privind
înfiintarea Autoritatii Nationale pentru Protectia Drepturilor Copilului, aprobata si
modificata prin Legea nr. 252/2001, cu modificarile ulterioare, si ale art. 5 alin. (5) din
Hotarârea Guvernului nr. 1.432/2004 privind atributiile, organizarea si functionarea
Autoritatii Nationale pentru Protectia Drepturilor Copilului, cu modificarile ulterioare,
secretarul de stat al Autoritatii Nationale pentru Protectia Drepturilor Copilului emite
prezentul ordin.
ART. 1
Se aproba Standardele minime obligatorii privind centrul de consiliere si sprijin pentru
parinti si copii, precum si ghidul metodologic de implementare a acestor standarde,
prevazute în anexele nr. 1 si 2), care fac parte integranta din prezentul ordin.
————
) Anexele nr. 1 si 2 sunt reproduse în facsimil.
ART. 2
La data intrarii în vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul secretarului de stat al
Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului si Adoptie nr. 88/2004 pentru aprobarea
Standardelor minime obligatorii privind centrul de consiliere si sprijin pentru parinti si
copii, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 726 din 12 august 2004.
Secretarul de stat al Autoritatii
Nationale pentru Protectia Drepturilor Copilullui,
Bogdan Adrian Panait
ANEXA 1
STANDARDE MINIME OBLIGATORII PRIVIND CENTRUL DE CONSILIERE SI
SPRIJIN PENTRU PARINTI SI COPII
Centrul de consiliere si sprijin pentru parinti si copii, denumit în continuare CCS, este
un serviciu de zi care sprijina si asista parintii/potentialii parinti pentru a face fata
dificultatilor psiho-sociale care afecteaza relatiile familiale, pentru dezvoltarea
competentelor parentale, pentru prevenirea separarii copilului de familia sa, si sprijina
copiii atunci când apar probleme în dezvoltarea acestora.
Clientii serviciului sunt parintii biologici, familia extinsa, familia substitutiva,
persoanele/familiile (potential) adoptatoare, viitorii parinti, copiii.
Standardele sunt grupate pe urmatoarele arii de interes:
Informare si relatia cu comunitatea
Managementul de caz
Serviciile oferite
Administrarea si managementul
Resursele umane
INFORMARE SI RELATIA CU COMUNITATEA
______________________________________________________________________________
| Standardul 1 | Activitati de informare si relatii cu comunitatea |
| | |
| | Centrul de consiliere si sprijin pentru parinti si copii |
| | desfasoara activitati de informare si sensibilizare privind |
| | problematica copilului si a familiei, de promovare a |
| | serviciilor oferite si stabileste relatii de colaborare cu |
| | institutii, organizatii si/sau alte grupuri de suport |
| | comunitar. |
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Comunitatea este informata despre existenta si misiunea |
| | centrului de consiliere si sprijin pentru parinti si copii si |
| | se implica în sprijinirea activitatilor acestuia. |
|______________|_______________________________________________________________|
| Cerinte pentru implementarea standardului 1 |
|______________________________________________________________________________|
| 1.1. CCS dezvolta un set de proceduri pentru identificarea situatiilor de |
| risc de separare a copilului de familia sa. |
|______________________________________________________________________________|
| 1.2. Profesionistii CCS realizeaza o retea comunitara de semnalare si |
| sprijin a potentialilor clienti. |
|______________________________________________________________________________|
| 1.3. CCS realizeaza si distribuie materiale promotionale si de informare |
| (pentru familii, profesionisti si alti membri ai comunitatii) în ceea |
| ce priveste misiunea, serviciile oferite si modalitatile de acces la |
| acestea. |
|______________________________________________________________________________|
| 1.4. CCS se asigura ca toate materialele promotionale si informatiile puse |
| la dispozitia comunitatii respecta dreptul clientilor la imagine si |
| confidentialitate. |
|______________________________________________________________________________|
| 1.5. CCS îsi reevalueaza materialele promotionale si de informare cel putin |
| o data pe an si le actualizeaza atunci când este necesar. |
|______________________________________________________________________________|
| 1.6. CCS realizeaza, cel putin o data pe an, o campanie de prevenire a |
| separarii copilului de familia sa si/sau de informare si sensibilizare |
| privind problematica copilului si familiei în ansamblu. |
|______________________________________________________________________________|
| 1.7. CCS face publica informatia relevanta referitoare la activitatile sale |
| cel putin o data pe an. |
|______________________________________________________________________________|
| 1.8. CCS realizeaza anual o analiza a nevoilor familiilor din cadrul |
| comunitatii si utilizeaza în activitatea sa informatiile si concluziile|
| obtinute. |
|______________________________________________________________________________|
| 1.9. CCS încurajeaza implicarea voluntarilor pentru activitatile de |
| informare si comunicare cu comunitatea si coordoneaza activitatile |
| acestora. |
|______________________________________________________________________________|
| 1.10. CCS stabileste relatii formalizate de colaborare în retea cu serviciile|
| si programele comunitare, regionale si nationale de asistenta si |
| protectie a copilului si familiei. |
|______________________________________________________________________________|
| 1.11. CCS realizeaza anual, cel putin 3 actiuni de sensibilizare si informare|
| a profesionistilor din retea având ca obiectiv prevenirea situatiilor |
| de separare a copilului de familia sa. |
|______________________________________________________________________________|
Indicatori pentru Standardul 1
(I) 1.1. Existenta procedurilor de identificare a situatiilor de risc de separare a copilului
de familia sa.
(I) 1.2.1. Institutiile si persoanele resursa componente ale retelei comunitare.
(I) 1.2.2. Numar total de semnalari din partea retelei/an.
(I) 1.2.3. Baza de date cu beneficiarii.
(I) 1.2.4. Numar de acorduri/conventii de colaborare încheiate având obiective
comune/numar de institutii.
(I) 1.3.1. Existenta materialelor promotionale si de informare (pliante, brosuri, afise
etc.).
(I) 1.3.2. Numar de materiale promotionale si de informare diseminate.
(I) 1.3.3. Continutul materialelor promotionale si de informare este adecvat grupului
tinta.
(I) 1.3.4. Misiunea CCS este inclusa în materialele informative.
(I) 1.4.1 Continutul materialelor publicate respecta dreptul clientilor la imagine si
confidentialitate.
(I) 1.4.2 Numarul de reclamatii/an cu privire la încalcarea confidentialitatii.
(I) 1.5. Numar de revizuiri ale materialelor promotionale si de informare/an.
(I) 1.6.1. Numarul anual de campanii.
(I) 1.6.2. Numarul de solicitari de servicii înregistrate în urma campaniilor.
(I) 1.7.1. Numarul de articole publicate anual care contin date relevante din activitatea
CCS.
(I) 1.7.2. Raportul anual de activitate al CCS este facut public.
(I) 1.8.1. Raportul de evaluare a nevoilor familiilo r în cadrul comunitatii.
(I) 1.8.2. Compatibilitatea planului anual de actiune cu concluziile raportului de
evaluare.
(I) 1.9. Numar de voluntari implicati în activitatile de informare si comunicare cu
comunitatea/an.
(I) 1.10. Numar de acorduri/conventii de colaborare încheiate având obiective
comune/numar de institutii.
(I) 1.11.1. Numar de actiuni/an.
(I) 1.11.2. Numar de participanti din rândul profesionistilor.
(I) 1.11.3. Lista institutiilor implicate si a profesiilor.
MANAGEMENTUL DE CAZ
______________________________________________________________________________
| Standardul 2 | Evaluarea initiala a clientilor |
| | |
| | Centrul de consiliere si sprijin pentru parinti si copii |
| | realizeaza evaluarea initiala a clientilor în maxim 3 zile de |
| | la primirea solicitarii. |
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Clientul devine beneficiarul serviciilor centrului de |
| | consiliere si sprijin pentru parinti si copii sau este |
| | orientat în timp util catre alte institutii. |
|______________|_______________________________________________________________|
| Cerinte pentru implementarea standardului 2 |
|______________________________________________________________________________|
| 2.1. Preluarea cazurilor de catre CCS se poate face: a) prin referire de |
| catre alte institutii/servicii/specialisti; b) prin orientare de catre |
| managerul de caz din cadrul directiei generale de asistenta sociala si |
| protectie a copilului (DGASPC)/organismului privat acreditat (OPA)/alte|
| forme independente de exercitare a profesiei de asistent social; |
| respectiv prin orientare de catre responsabilul de caz prevenire de la |
| nivelul serviciului public de asistenta sociala/primaria din comune si |
| c) prin solicitari directe din partea potentialilor clienti. |
|______________________________________________________________________________|
| 2.2. CCS stabileste criterii de admitere a clientilor la serviciile oferite,|
| care sunt parte componenta a metodologiei de organizare si functionare |
| a CCS, denumita în continuare MOF; aceste criterii sunt analizate anual|
| si revizuite daca este cazul. |
|______________________________________________________________________________|
| 2.3. CCS se asigura ca pentru toate cazurile referite sau orientate sa |
| primeasca informatii relevante pentru rezolvarea cazurilor respective. |
|______________________________________________________________________________|
| 2.4. Un membru al echipei CCS efectueaza evaluarea initiala a solicitantului|
| în urma careia se ia decizia începerii evaluarii detaliate sau |
| închiderii cazului prin referire catre alte servicii/institutii |
| abilitate. Referirea implica realizarea unui document înregistrat si |
| transmis serviciului/institutiei abilitate, direct sau prin intermediul|
| clientului, iar în unele situatii si prin contactarea telefonica a |
| serviciului/institutiei respective; informatiile din raportul de |
| evaluare sunt aduse la cunostinta clientului. |
|______________________________________________________________________________|
| 2.5. În baza raportului de evaluare initiala, coordonatorul CCS desemneaza |
| pentru fiecare caz în parte un responsabil care coordoneaza evaluarea |
| detaliata. |
|______________________________________________________________________________|
| 2.6. Daca în urma evaluarii initiale se constata nevoia altor servicii care |
| nu sunt de competenta CCS, centrul informeaza serviciul public de |
| asistenta sociala din comunitatea din care provine clientul, în vederea|
| întocmirii planului de servicii. |
|______________________________________________________________________________|
Indicatori pentru Standardul 2
(I) 2.1.1. Numar de cazuri preluate prin referire/luna/an.
(I) 2.1.2. Numar de cazuri preluate prin orientare/luna/an.
(I) 2.1.3. Numar de solicitari directe/luna/an.
(I) 2.2.1. Existenta criteriilor de admitere ca parte componenta a MOF.
(I) 2.2.2. Rapoarte de evaluare a criteriilor/an.
(I) 2.2.3. Relevanta criteriilor în raport cu misiunea centrului.
(I) 2.3.1. Numar de solicitari ale centrului pentru obtinerea rapoartelor de evaluare deja
existente.
(I) 2.3.2. Numar de rapoarte de evaluare/numar de referiri/orientari.
(I) 2.4.1. Numar de rapoarte/fise de evaluare initiala/numar de cazuri.
(I) 2.4.2. Numar de rapoarte semnate de clienti/numar de clienti.
(I) 2.4.3. Numar de decizii de începere a evaluarii detaliate.
(I) 2.4.4. Numar de decizii de închidere a cazului prin referire.
(I) 2.5. Existenta unui responsabil care coordoneaza evaluarea detaliata pentru fiecare
client.
(I) 2.6. Numar de cazuri orientate catre serviciul public de asistenta sociala, care
necesita planuri de servicii/an.
______________________________________________________________________________
| Standardul 3 | Planul personalizat de consiliere |
| | |
| | Echipa centrului de consiliere si sprijin pentru parinti si |
| | copii elaboreaza planul personalizat de consiliere în maxim 5 |
| | zile de la realizarea evaluarii detaliate. |
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Fiecare client beneficiaza de o interventie adecvata nevoilor |
| | si optiunilor sale. |
|______________|_______________________________________________________________|
| Cerinte pentru implementarea standardului 3 |
|______________________________________________________________________________|
| 3.1. Pentru elaborarea planului personalizat de consiliere, denumit în |
| continuare PPC, responsabilul împreuna cu echipa CCS realizeaza |
| evaluarea detaliata a clientului în maxim 2 saptamâni de la luarea |
| deciziei de includere a clientului în programele CCS. |
|______________________________________________________________________________|
| 3.2. Responsabilul PPC, împreuna cu specialistii care au contribuit la |
| evaluarea detaliata, elaboreaza raportul de evaluare detaliata care |
| este avizat de coordonatorul CCS; continutul raportului este adus la |
| cunostinta clientului. |
|______________________________________________________________________________|
| 3.3. În procesul de elaborare, luare a deciziilor si implementare a PPC |
| responsabilul se asigura de consultarea si implicarea activa a |
| clientului. |
|______________________________________________________________________________|
| 3.4. Implementarea PPC se realizeaza pe baza unui contract încheiat cu |
| clientul. |
|______________________________________________________________________________|
| 3.5. PPC este revizuit periodic, cel putin o data la 3 luni sau atunci când |
| obiectivele sale nu mai corespund nevoilor clientului, iar acest lucru |
| este consemnat în registrul de consiliere si fisa individuala de |
| consiliere. |
|______________________________________________________________________________|
| 3.6. Responsabilul PPC trimite managerului de caz, respectiv responsabilului|
| de caz prevenire, în mod periodic – cel putin lunar sau de câte ori |
| este necesar – rapoarte referitoare la atingerea obiectivelor cuprinse |
| în planul personalizat de consiliere, precum si despre orice modificare|
| survenita în acest plan. |
|______________________________________________________________________________|
| 3.7. Managerul de caz, respectiv responsabilul de caz prevenire, la rândul |
| sau, este obligat sa aduca la cunostinta membrilor echipei |
| multidisciplinare din cadrul CCS orice modificare survenita în situatia|
| clientilor care afecteaza atingerea obiectivelor cuprinse în PPC. |
|______________________________________________________________________________|
| 3.8. Fiecare responsabil de PPC se ocupa de un numar maxim de 25 de cazuri |
| active. |
|______________________________________________________________________________|
Indicatori pentru Standardul 3
(I) 3.1. – 3.3. – Rapoartele de evaluare detaliata a clientului.
– Semnatura clientului pe raportul de evaluare.
SERVICIILE OFERITE
______________________________________________________________________________
| Standardul 5 | Consiliere si informare |
| | |
| | Centrul de consiliere si sprijin pentru parinti si copii |
| | asigura conditii optime si ofera servicii de consiliere si |
| | informare clientilor sai. |
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Clientii beneficiaza de servicii de consiliere, sprijin si |
| | informare de calitate care îi ajuta sa îsi rezolve eficient |
| | problemele cu care se confrunta. |
|______________|_______________________________________________________________|
| Cerinte pentru implementarea standardului 5 |
|______________________________________________________________________________|
| 5.1. Consilierea se realizeaza dupa un PPC si are obiective specifice care |
| se stabilesc cu acordul clientului. |
|______________________________________________________________________________|
| 5.2. Consilierea premaritala se acorda obligatoriu în cadrul CCS pentru |
| adolescentii/tinerii aflati la vârsta minima legala pentru casatorie. |
|______________________________________________________________________________|
| 5.3. Serviciile propuse în PPC sunt initiate în maxim 3 zile de la |
| finalizarea PPC, luând în considerare gravitatea situatiei si numarul |
| de cazuri active/consilier. |
|______________________________________________________________________________|
| 5.4. Activitatea de consiliere se desfasoara într-un spatiu special amenajat|
| si securizant pentru clienti. |
|______________________________________________________________________________|
| 5.5. CCS ofera informatii cu privire la serviciile pe care le poate furniza,|
| la resursele existente în comunitate si la modalitatile de rezolvare a |
| problemelor cu care se confrunta clientii CCS. |
|______________________________________________________________________________|
| 5.6. CCS furnizeaza sau asigura accesul la servicii de consiliere/informare |
| juridica si medicala sau orice alte servicii pentru copil si familie |
| corespunzator nevoilor acestora. |
|______________________________________________________________________________|
| 5.7. În cadrul CCS, interventiile se realizeaza cu respectarea |
| confidentialitatii si a dreptului la imagine si intimitate al |
| persoanei. |
|______________________________________________________________________________|
| 5.8. CCS ofera prin telefon, în timpul programului de lucru, informatii |
| clientilor care solicita acest lucru. |
|______________________________________________________________________________|
Indicatori pentru Standardul 5
(I) 5.1.1. Existenta PPC.
(I) 5.1.2. Semnatura clientului pe contractul dintre CCS si client.
(I) 5.1.3. Numarul de sedinte de consiliere/client/an.
(I) 5.2. Numarul de clienti (pe tema consilierii premaritale)/an.
(I) 5.3. Registrul de consiliere.
(I) 5.4. Existenta biroului de consiliere special amenajat pentru activitatea de consiliere.
(I) 5.5.1. PPC.
(I) 5.5.2. Informatiile consemnate în rapoartele de monitorizare.
(I) 5.6.1. Fisa de consiliere/informare juridica/medicala.
(I) 5.6.2. Dosarul copilului.
(I) 5.7. Numarul de sesizari ale clientilor privitoare la nerespectarea confidentialitatii, a
dreptului la imagine si intimitate a persoanei.
(I) 5.8. Registrul de apeluri telefonice.
______________________________________________________________________________
| Standardul 6 | Sprijin si educatie parentala |
| | |
| | Centrul de consiliere si sprijin pentru parinti si copii |
| | ofera parintilor programe de sprijin si educatie parentala |
| | pentru formarea si dezvoltarea competentelor si abilitatilor |
| | parentale. |
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Parintii au abilitatile/competentele parentale îmbunatatite si|
| | pot face fata cerintelor de dezvoltare a copiilor lor. |
|______________|_______________________________________________________________|
| Cerinte pentru implementarea standardului 6 |
|______________________________________________________________________________|
| 6.1. CCS sprijina organizarea sau organizeaza programe de educare a |
| parintilor/viitorilor parinti („Scoala parintilor”). Acestea se |
| desfasoara dupa o programa elaborata în conformitate cu legislatia în |
| vigoare si în functie de nevoile identificate. |
|______________________________________________________________________________|
| 6.2. CCS sprijina organizarea sau organizeaza grupuri de sprijin pentru |
| parinti, cupluri care urmeaza sa devina parinti si alte persoane |
| interesate de problematica familiei la cerere. |
|______________________________________________________________________________|
| 6.3. CCS organizeaza cel putin 2 programe de educare pentru parinti pe an. |
|______________________________________________________________________________|
| 6.4. CCS face cunoscuta tematica programei de educatie parentala cu cel |
| putin o luna înaintea începerii activitatii. |
|______________________________________________________________________________|
Indicatori pentru Standardul 6
(I) 6.1.1. Existenta programelor de educare a parintilor/viitorilor parinti.
(I) 6.1.2. Numarul de parinti participanti/program.
(I) 6.1.3. Numarul de ore/sesiune.
(I) 6.1.4. Numarul de sesiuni/program.
(I) 6.1.5. Numarul de programe organizate împreuna cu alte organizatii/institutii.
(I) 6.1.6. Raportul de activitate privind programul de educare a parintilor.
(I) 6.1.7. Rezultatele la chestionarele de verificare pre- si post-program de formare.
(I) 6.2.1. Existenta grupurilor de sprijin.
(I) 6.2.2. Numarul de clienti participanti/sesiune de grup.
(I) 6.2.3. Numarul de ore/sesiune de grup.
(I) 6.2.4. Numarul de grupuri de sprijin organizate împreuna cu alte organizatii/institutii.
(I) 6.2.5. Raportul de activitate privind grupurile de sprijin.
(I) 6.3. Numarul de programe/an.
(I) 6.4.1. Afisarea programei de pregatire.
(I) 6.4.2. Numarul de materiale informative
(I) 6.4.3. Data la care este facuta cunoscuta programa este consemnata în raportul de
activitate.
ADMINISTRAREA SI MANAGEMENTUL
______________________________________________________________________________
| Standardul 7 | Locatia, resurse financiare si baza materiala |
| | |
| | Centrul de consiliere si sprijin pentru parinti si copii |
| | dispune de o locatie accesibila clientilor, resurse financiare|
| | suficiente si o baza materiala corespunzatoare îndeplinirii |
| | misiunii sale. |
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Copiii si familiile au acces la servicii de calitate oferite |
| | de centrul de consiliere si sprijin pentru parinti si copii. |
|______________|_______________________________________________________________|
| Cerinte pentru implementarea standardului 7 |
|______________________________________________________________________________|
| 7.1. CCS functioneaza într-o locatie adecvata, adaptata serviciilor pe care |
| le ofera si nevoilor beneficiarilor, inclusiv a clientilor cu |
| dizabilitati. |
|______________________________________________________________________________|
| 7.2. Pentru desfasurarea activitatii sale, CCS dispune de cel putin: o sala |
| de primire, un birou de consiliere, un birou pentru echipa |
| pluridisciplinara, o sala multifunctionala, doua grupuri sanitare |
| separate pentru clienti si personal. |
|______________________________________________________________________________|
| 7.3. CCS îsi desfasoara activitatea într-o locatie separata de un centru de |
| plasament functional. |
|______________________________________________________________________________|
| 7.4. Spatiile sunt amenajate si dotate corespunzator desfasurarii |
| activitatilor oferite de CCS. |
|______________________________________________________________________________|
| 7.5. CCS se afla într-un loc accesibil din punct de vedere al existentei |
| mijloacelor de transport în comun. |
|______________________________________________________________________________|
| 7.6. CCS este localizat în proximitatea celorlalte servicii din comunitate. |
|______________________________________________________________________________|
| 7.7. CCS dispune de autorizatii de functionare. |
|______________________________________________________________________________|
| 7.8. Fondurile alocate CCS de catre furnizorul de servicii sunt suficiente |
| pentru îndeplinirea misiunii sale si prevederilor standardelor minime |
| obligatorii prezente, denumite în continuare SMO. |
|______________________________________________________________________________|
Indicatori pentru Standardul 7
(I) 7.1.1. Cladirea în care este amplasat centrul este adecvata si adaptata.
(I) 7.1.2. Accesibilitatea cladirii si spatiilor, inclusiv pentru persoane cu dizabilitati.
(I) 7.2.1. Numar de încaperi raportat la tipul de activitati si la marimea si structura
echipei.
(I) 7.2.2. Existenta spatiilor igienico-sanitare separate pentru clienti si personal.
(I) 7.2.3. Existenta spatiilor destinate activitatilor în beneficiul clientilor, separate de
biroul echipei.
(I) 7.3. Locatia CCS.
(I) 7.4. Amenajarea si dotarea spatiilor.
(I) 7.5. Existenta mijloacelor de transport în comun în vecinatatea CCS.
(I) 7.6. Amplasarea CCS în vecinatatea serviciilor comunitare.
(I) 7.7. Existenta autorizatiilor de functionare: autorizatie sanitara de functionare,
autorizatie sanitar-veterinara, autorizatie de prevenire si stingere a incendiilor etc.
(I) 7.8. Bugetul alocat CCS de catre furnizorul de servicii.
______________________________________________________________________________
| Standardul 8 | Proceduri administrative si de management |
| | |
| | Centrul de consiliere si sprijin pentru parinti si copii |
| | dispune de un set de proceduri administrative si de management|
| | în concordanta cu misiunea sa. |
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Organizarea administrativa si managementul asigura |
| | functionarea optima a centrului de consiliere si sprijin |
| | pentru parinti si copii în beneficiul clientilor. |
|______________|_______________________________________________________________|
| Cerinte pentru implementarea standardului 8 |
|______________________________________________________________________________|
| 8.1. CCS functioneaza într-un cadru legal, certificat de documente oficiale.|
|______________________________________________________________________________|
| 8.2. CCS functioneaza conform unui plan anual de actiune, întocmit de |
| coordonatorul CCS, pe baza prevederilor SMO prezente si a nevoilor |
| beneficiarilor. |
|______________________________________________________________________________|
| 8.3. Coordonatorul CCS realizeaza anual evaluarea organizarii si |
| functionarii CCS, precum si a calitatii serviciilor furnizate. Pe baza |
| rezultatelor evaluarii, coordonatorul CCS, cu avizul furnizorului de |
| servicii, amelioreaza anual organizarea, functionarea si serviciile |
| CCS. |
|______________________________________________________________________________|
| 8.4. Coordonatorul CCS se asigura ca misiunea, activitatile si programul de |
| lucru cu clientii sunt aduse la cunostinta celor interesati. |
|______________________________________________________________________________|
| 8.5. CCS stabileste un regulament de ordine interioara sau norme interne de |
| functionare, care sunt aduse la cunostinta tuturor angajatilor. |
|______________________________________________________________________________|
| 8.6. CCS detine o baza de date care cuprinde informatii referitoare la |
| clientii pentru care s-au derulat activitati specifice si care este |
| utilizata conform legislatiei în vigoare. |
|______________________________________________________________________________|
| 8.7. Functionarea CCS se realizeaza în conformitate cu MOF elaborata pe baza|
| SMO prezente si a ghidului metodologic al CCS. |
|______________________________________________________________________________|
| 8.8. Coordonatorul CCS organizeaza cel putin lunar reuniuni de lucru cu |
| întreg personalul. |
|______________________________________________________________________________|
| 8.9. Coordonatorul CCS elaboreaza raportul anual de activitate si îl |
| înainteaza furnizorului de servicii. |
|______________________________________________________________________________|
Indicatori pentru Standardul 8
(I) 8.1. Existenta de hotarâri, autorizatii, decizii, acte constitutive si statute, acorduri de
functionare, conventii de parteneriat etc.
(I) 8.2. Existenta planului anual de actiune care cuprinde cel putin: obiectivele elaborate
pe baza misiunii centrului, clientii, metodologia de lucru, activitatile derulate, resurse
umane, materiale si financiare implicate.
(I) 8.3.1. Raportul anual de evaluare a serviciului semnat de coordonatorul CCS.
(I) 8.3.2. Strategia de îmbunatatire a activitatii centrului, care e inclusa în planul anual
de actiune.
(I) 8.4.1. Afisarea misiunii, activitatilor derulate si programului centrului într-un loc
vizibil si accesibil celor interesati.
(I) 8.4.2. Cunoasterea misiunii de catre angajatii centrului.
(I) 8.4.3. Semnarea regulamentului de catre toti angajatii.
(I) 8.5.1. Existenta regulamentului de ordine interioara/normelor interne de functionare.
(I) 8.5.2. Semnarea regulamentului de catre toti angajatii.
(I) 8.6.1. Existenta bazei de date.
(I) 8.6.2. Baza de date este functionala si actualizata.
(I) 8.6.3. CCS are un sistem clar de utilizare a bazei de date de catre personal în ceea ce
priveste accesul la informatii si asigurarea confidentialitatii datelor.
(I) 8.7. Existenta MOF.
(I) 8.8.1. Procesele-verbale ale reuniunii de lucru cu echipa interdisciplinara a CCS.
(I) 8.8.2. Numarul de reuniuni de lucru/luna.
(I) 8.8.3. Continutul proceselor-verbale elaborate în urma reuniunilor de lucru.
(I) 8.9.1. Existenta raportului de activitate la sfârsitul fiecarui an; raportul exista la
nivelul CCS si la furnizorul de servicii.
(I) 8.9.2. Informarea celor interesati în ceea ce priveste continutul raportului anual de
activitate.
RESURSE UMANE
(I) 10.8.2. Existenta bazei de documentare.
______________________________________________________________________________
| Standardul 11| Supervizarea |
| | |
| | Centrul de consiliere si sprijin pentru parinti si copii |
| | dispune de un sistem de supervizare a resurselor umane. |
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Personalul este eficient si asigura servicii de calitate |
| | pentru clientii centrului de consiliere si sprijin pentru |
| | parinti si copii. |
|______________|_______________________________________________________________|
| Cerinte pentru implementarea standardului 11 |
|______________________________________________________________________________|
| 11.1. Coordonatorul CCS are obligatia de a asigura supervizarea interna si |
| externa a personalului de specialitate si a voluntarilor. |
|______________________________________________________________________________|
| 11.2. Sedintele de supervizare au loc periodic si la cererea personalului; |
| toate sedintele sunt consemnate. |
|______________________________________________________________________________|
| 11.3. Furnizorul de servicii are obligatia de a asigura supervizarea |
| coordonatorului CCS. |
|______________________________________________________________________________|
| 11.4. Supervizarea se realizeaza de specialisti cu studii superioare |
| socio-umane cu experienta de cel putin cinci ani în servicii pentru |
| copil si familie, pregatire în supervizare si experienta de cel putin |
| doi ani în servicii pentru copil si familie în plus fata de persoanele|
| carora li se asigura supervizarea respectiva. |
|______________________________________________________________________________|
Indicatori pentru Standardul 11
(I) 11.1. – 11.2. – Planurile de supervizare, planificarile.
– Numarul de propuneri de supervizare/an.
– Numar de întâlniri de supervizare în grup/luna/an.
– Numar de întâlniri de supervizare individuale/luna/an.
– Rapoarte de supervizare individuala/de grup.
– Numar de întâlniri de supervizare la solicitarea angajatilor/echipei/an.
(I) 11.3. Numar de întâlniri de supervizare a coordonatorului/luna/an.
(I) 11.4. Documentele înregistrate referitoare la supervizare.
ANEXA 2
GHID METODOLOGIC
de implementare a Standardelor minime obligatorii privind centrul de consiliere si sprijin
pentru parinti si copii
CAP. 1
INTRODUCERE SI DEFINITII DE LUCRU
Scopul prezentului ghid metodologic este de a oferi Directiilor Generale de Asistenta
Sociala si Protectia Copilului, autoritatilor locale si organismelor private acreditate care au
înfiintat sau vor înfiinta Centre de Consiliere si Sprijin pentru Parinti si Copii (CCS),
informatii, instrumente de lucru si proceduri privind implementarea Standardelor minime
obligatorii pentru aceste centre.
Pentru îndeplinirea misiunii sale, personalul care îsi desfasoara activitatea în CCS
interactioneaza cu toate serviciile comunitare care, într-o masura sau alta privesc
bunastarea copilului, în sensul valorificarii resurselor existente la nivelul comunitatilor
locale în beneficiul fiecarui client în parte, inclusiv pentru semnalarea unor situatii de risc
de separare a copiilor de familiile lor.
În functie de particularitatile comunitatii deservite de CCS si de nevoile clientilor,
acesta îsi adapteaza activitatile, procedurile si instrumentele de lucru în scopul acoperirii
acestor nevoi si îmbunatatirii calitatii serviciilor furnizate.
Personalul din CCS lucreaza cu acei parinti care prezinta anumite caracteristici,
„riscuri” care pot afecta dezvoltarea copilului, sau pot contribui la separarea acestuia de
familie. Acest copil se afla într-o situatie în care pericolul potential la care este expus se
datoreaza în principal mediului familial de origine care are disfunctionalitati si neajunsuri,
dar si mediului social în care „functioneaza” familia copilului.
Exista multe abordari ale sintagmelor „situatie de risc”, „copil în risc”, de la cele care
iau în considerare variabile interne ale copilului, caracteristici ale dezvoltarii personalitatii
copilului pâna la cele ce tin de adaptarea eficienta a individului la mediul înconjurator.
Situatia de risc sau de dificultate se refera la acea stare de fapt care limiteaza temporar
sau definitiv capacitatea familiei de a-si îndeplini functiile si responsabilitatile ce-i revin
fata de copil.
Copilul în risc este acel copil aflat într-o situatie care îi afecteaza relatia cu familia
si/sau comunitatea în care traieste, care îi pune în pericol sanatatea, fizica si psihica,
securitatea, dezvoltarea morala, educatia si integrarea socio-profesionala.
Deprinderile parentale sunt abilitati tehnice si psiho-sociale necesare îngrijirii copilului,
pe care parintii trebuie sa le posede si sa le utilizeze pentru a-i asigura copilului o
dezvoltare fizica, intelectuala, morala si comportamentala optima si integrarea în familie si
comunitate.
1.1. Factori de risc de separare a copilului de familia sa
Într-o societate într-o continua schimbare, de regula, parintii îsi mobilizeaza fortele
pentru a se adapta rapid la schimbarile socio-economice, dar sunt frecvente cazurile când
acestia nu gasesc resursele necesare si solutiile cele mai bune pentru a asigura copiilor
climatul si mediul de viata corespunzator nevoilor de dezvoltare ale acestora, intrând astfel
în categoria familiilor cu risc pentru copil.
În aceste familii se acumuleaza o serie de probleme care afecteaza viata si dezvoltarea
copiilor. Aceste probleme se coreleaza si se potenteaza reciproc.
Situatiile de risc sunt complexe, diferite si sunt variabile în functie de diversi parametri
precum vârsta, sexul, apartenenta culturala a copilului, mediul de provenienta si altele.
Ignorarea situatiilor de risc în familiile cu copii va genera fenomene precum neglijarea,
abuzul, separarea de familie, institutionalizarea, analfabetismul, marginalizarea sociala a
copiilor.
Unii parinti nu constientizeaza problemele care afecteaza dezvoltarea copilului în
familie si ajung în situatii grave, greu de depasit fara sprijinul serviciilor sociale
specializate. Acestia au tendinta sa reduca problemele pe care le au în cresterea copiilor la
cele de ordin economic. Datorita lipsei de cunoastere si informare acesti parinti nu acorda
importanta climatului familial, calitatii relatiilor de familie, efectelor devastatoare ale
separarii timpurii a copilului de familia sa, nevoilor afective ale copilului, formarii
autonomiei copilului, socializarii acestuia, rolului lor în formarea copilului pentru viata.
Dintre factorii de risc care conduc la separarea copilului de familia sa, îi enumeram pe
cei care au o semnificatie foarte importanta, cu precizarea ca enumerarea nu epuizeaza
toate posibilitatile:
– Factori de risc legati de situatia sociala, economica, medicala sau de nivelul pregatirii
scolare si profesionale a parintilor;
– Factori de risc legati de relatiile dintre parinti si cele dintre parinti si copii;
– Factori de risc legati de diverse situatii particulare în care se afla copilul;
– Factori de risc legati de nivelul de dezvoltare al comunitatii în care traieste familia.
1.2. Misiune
CCS sprijina si asista parintii/potentialii parinti pentru a face fata dificultatilo r psiho-
sociale care afecteaza relatiile familiale, pentru dezvoltarea competentelor parentale,
pentru prevenirea separarii copilului de familia sa, si sprijina copiii atunci când apar
probleme în dezvoltarea acestora.
1.3. Obiective
CCS are urmatoarele obiective:
– Cresterea numarului de parinti care constientizeaza nevoile copilului de a se dezvolta
într-un mediu familial stabil din punct de vedere emotional;
– Cresterea numarului de parinti care constientizeaza factorii ce pun în pericol sanatatea,
securitatea, dezvoltarea morala, educatia si integrarea sociala a copilului;
– Îmbunatatirea abilitatilor parintilor în ceea ce priveste îngrijirea si dezvoltarea
copiilor;
– Sprijinirea familiilor/parintilor prin dezvoltarea de retele/grupuri de sprijin;
– Reducerea numarului de copii care ajung în institutii datorita unor dificultati temporare
prin care trec parintii acestora;
– Cresterea gradului de implicare a profesionistilor din serviciile comunitare în
depistarea precoce a riscurilor care determina separarea copilului de familia sa.
1.4. Locul CCS
CCS este un serviciu integrat în sistemul judetean/local de servicii de protectie a
drepturilor copilului si este complementar cu celelalte servicii sociale pentru copil si
familie. Numarul CCS, capacitatea acestora, structura de personal sunt adaptate conditiilor
locale si nevoilor clientilor.
1.5. Valori si principii de lucru
În vederea îndeplinirii misiunii si obiectivelor CCS, în toate demersurile si activitatile
desfasurate pentru clienti, profesionistii, partenerii si colaboratorii CCS trebuie sa respecte
urmatoarele principii:
– Familia ca mediu prioritar de îngrijire si educare a copilului;
– Responsabilizarea parintilor cu privire la exercitarea drepturilor si îndeplinirea
obligatiilor parintesti;
– Ascultarea opiniei copilului si luarea în considerare a acesteia, tinând cont de vârsta si
gradul sau de maturitate;
– Asigurarea stabilitatii si continuitatii în îngrijirea, cresterea si educarea copilului;
– Respectarea identitatii culturale, etnice, religioase si lingvistice a clientilor;
– Celeritate în luarea oricarei decizii cu privire la copil;
– Promovarea parteneriatului cu copilul, familia, structuri si grupuri locale;
– Promovarea responsabilizarii clientilor si încurajarea initiativei acestora;
– Valorizarea capacitatilor si resurselor clientilor;
– Implicarea comunitatii si responsabilizarea ei pentru protectia si promovarea
drepturilor copilului;
– Respectarea confidentialitatii informatiilor despre clienti.
1.6. Clientii CCS
CCS se adreseaza:
– necesita competente/deprinderi de îngrijire a copiilor adaptate noilor principii psiho-
pedagogice în domeniu,
– traiesc în medii dezavantajate, unde se practica modele de îngrijire si crestere a
copiilor care nu corespund sau sunt în contradictie cu modelele general acceptate în
comunitate,
– constata existenta/aparitia unor probleme la nivelul familiei care afecteaza dezvoltarea
normala/armonioasa a copilului sau favorizeaza manifestarea unor comportamente ale
copiilor ce pun în pericol integrarea lor familiala, sociala, scolara, profesionala.
scoala sau în colectivitatea în care traiesc.
Pentru atingerea obiectivelor sale, CCS utilizeaza metode active de identificare a
clientilor care provin în special din urmatoarele categorii de familii care prezinta risc
ridicat de separare a copiilor:
– familii fara locuinta;
– familii cu venituri foarte mici care beneficiaza de ajutoare sociale;
– familii în care un parinte sau ambii sunt someri;
– familii care si-au abandonat sau institutionalizat copiii;
– familii în care un parinte sau ambii sunt în închisoare;
– familii în care exista persoane care sufera de boli psihice grave sau cronice;
– familii în care unul sau ambii parinti sufera de boli somatice grave sau cronice;
– familii în care exista copii nascuti din casatorii diferite;
– familii monoparentale;
– familii în care se consuma alcool, droguri;
– familii în care unul sau ambii parinti au decedat;
– familii în care se practica prostitutia;
– familii care resping mamele minore;
– familii în care unul sau ambii parinti sunt analfabeti;
– familii în care se practica violenta, fuga de acasa;
– familii în care unul sau ambii parinti muncesc în strainatate;
– familii în care se practica cersetoria;
– familii în divort;
– familii în care unul sau mai multi copii au abandonat scoala;
– familii în care exista copii cu frecvente probleme de sanatate sau cu probleme psihice;
– familii care au copii cu probleme de comportament;
– familii care neglijeaza igiena, sanatatea si educatia copilului;
– familii în care exista abuz fizic, emotional si sexual.
1.7. Activitati
Activitatile CCS se vor focaliza pe:
si managerului de caz din cadrul DGASPC/OPA în situatia în care clientul este un copil
care are o masura de protectie speciala.
În procesul de monitorizare a implementarii PPC, responsabilul de interventie are în
vedere urmatoarele aspecte:
– daca profesionistii implicati în implementarea PPC au initiat si deruleaza activitatile
prevazute în PPC, în functie de calendarul activitatilor;
– modalitatile de derulare a activitatilor si progresele obtinute de client pe baza
rapoartelor primite de la profesionisti si a discutiilor purtate cu acestia;
– asigurarea fluxului de informatii între toti profesionistii implicati în implementarea
PPC;
– mentinerea legaturii cu responsabilul de interventie din cadrul SPAS/DGASPC/OPA,
pentru clientii care au plan de servicii sau urmeaza sa li se întocmeasca plan de servicii;
– (re)evaluarea si revizuirea PPC cel putin o data la 3 luni;
– existenta în dosarul fiecarui client a documentelor (rapoarte, informari, notificari) care
releva evolutia fiecarui caz în parte, semnate de profesionistii care le-au elaborat;
– modalitatile de derulare a întâlnirilor de monitorizare dupa încheierea PPC.
3.5. Monitorizare post-servicii si închiderea cazului
Când obiectivele PPC pentru client au fost atinse, pe baza recomandarii responsabilului
de interventie, coordonatorul CCS decide încheierea furnizarii serviciilor de consiliere
acordate clientului. În urma acestei decizii, responsabilul de interventie elaboreaza planul
de monitorizare post-servicii al clientului, care va fi avizat de coordonatorul CCS; acest
plan presupune planificarea vizitelor la domiciliul clientului, precum si întâlniri cu alte
persoane/profesionisti care pot contribui la monitorizarea progreselor facute de client,
precum si obiectivele fiecarei vizite, care se pot modifica în functie de informatiile
obtinute pe parcursul procesului de monitorizare.
Responsabilul de interventie aduce la cunostinta clientului planul de monitorizare si îi
cere opinia si acordul în legatura cu acesta.
Monitorizarea post-servicii (vezi anexa 8) se realizeaza pe o perioada de minim 3 luni
din momentul încetarii furnizarii serviciilor din partea CCS. Se recomanda ca aceasta
perioada de monitorizare sa fie în medie de 6 luni, cu posibilitati de prelungire în anumite
situatii, în functie de particularitatile fiecarui caz în parte. În urma fiecarei vizite,
profesionistul desemnat sa monitorizeze clientul, va elabora un raport de monitorizare.
Pentru clientii care au plan de servicii, rapoartele de monitorizare vor fi trimise în copie
responsabilului de caz prevenire din cadrul SPAS/primarie, precum si managerului de caz
din cadrul DGASPC/OPA/altor forme independente de exercitare a profesiei de asistent
social în cazul copiilor care au masura de protectie speciala.
Monitorizarea post-servicii se desfasoara cu scopul discutarii si analizarii aspectelor ce
tin de adaptarea eficienta a clientului: progresele obtinute în continuare, modalitatile de
rezolvare a problemelor cu care se confrunta în prezent, resursele pe care le utilizeaza
pentru îmbunatatirea rezultatelor obtinute ca urmare a interventiilor primite din partea
CCS.
Relatia profesionistilor cu clientul trebuie sa încurajeze autonomia clientului si sa nu
creeze dependenta acestuia de servicii sociale. Finalizarea relatiei clientilor cu
profesionistii trebuie discutata înca de la începutul interventiei si pe întreg parcursul
implementarii PPC.
Dupa finalizarea perioadei de monitorizare, pe baza rapoartelor de monitorizare post-
servicii, se închide cazul din punctul de vedere al interventiilor CCS. Decizia de închidere
a cazului are avizul coordonatorului CCS. CCS transmite responsabilului de caz prevenire
din cadrul SPAS/primarie, respectiv managerului de caz, decizia de închidere a cazului din
punct de vedere al furnizarii serviciilor de catre CCS.
CAP. 4
SERVICII
În cadrul CCS, asistentul social si/sau psihologul stabileste împreuna cu clientul
obiectivele interventiilor (tinând seama de PPC) si are în vedere: mentinerea copilului în
mediul sau de viata natural, prevenirea separarii copilului de familia sa, prevenirea intrarii
copilului în sistemul de protectie a copilului, formarea atasamentului parinte-copil,
întarirea capacitatii familiilor de a depasi dificultatile psiho-sociale pentru a-si asuma
responsabilitatile parentale si pentru a evita afectarea relatiilor familiale.
4.1. Consiliere si informare
În cadrul CCS, asistentul social realizeaza pentru copil si familie urmatoarele activitati:
clientului în functie de gradul sau de autonomie. Asistentul social analizeaza situatia
administrativa a clientului, îl informeaza despre drepturile si obligatiile sale, îi explica
natura documentelor administrative de care are nevoie (acte de stare civila, adeverinte,
certificate, atestate), îi explica procedurile administrative, îl ajuta pe client sa îsi
administreze documentele si îl orienteaza spre servicii specializate.
garantat, alte ajutoare financiare): asistentul social informeaza clientul despre drepturile
lui, verifica/analizeaza resursele acestuia, împreuna cu clientul face demersurile necesare
pentru obtinerea de catre acesta a prestatiilor acordate conform legii.
dificultatile clientului, gradul de urgenta al situatiei sale, îl informeaza pe client asupra
drepturilor si obligatiilor sale, asupra demersurilor pe care trebuie sa le realizeze, asupra
procedurilor necesare, pregateste clientul pentru cazul în care este nevoie de schimbarea
cadrului sau de viata.
seama de asteptarile si opiniile clientului, evalueaza situatia clientului din punct de vedere
scolar si profesional, identifica institutiile la care poate apela clientul, sprijina accesul la
structuri de învatamânt si cursuri de formare profesionala, îl acompaniaza pe client în
demersurile sale.
evalueaza situatia familiei, o informeaza asupra sprijinului care îi poate fi acordat,
intermediaza relatia familiei cu institutiile, autoritati, servicii pentru mama si copil,
dezvoltarea unei retele de sprijin comunitar pentru parinti si copii; consiliaza familia
asupra modalitatilor concrete de sprijinire a tinerelor mame (în special a celor cu depresie
post-partum): evitarea exercitarii unor presiuni inutile si a culpabilizarii de catre familie,
împartirea între membrii familiei a sarcinilor zilnice de îngrijire a copilului, încurajarea
mamei.
comportament, dependente de alcool, droguri, supuse abuzurilor din partea unor persoane,
copii cu risc de separare de familie: Asistentul social evalueaza gradul în care relatiile
interpersonale sau izolarea perturba viata clientului, realizeaza întrevederi de tip psiho-
social (asculta, sustine, sprijina clientul în dezvoltarea de competente sociale), transmite
informatii asupra gravitatii starii clientului, informeaza clientul asupra drepturilor si
posibilitatilor de sprijin precum si a institutiilor competente, consiliaza clientul în raport cu
situatia sa actuala, face un inventar al resurselor posibile pentru client, realizeaza împreuna
cu clientul un proiect de schimbare a situatiei sale de viata, identifica obstacolele care pot
împiedica schimbarea, îl sustine în situatii de criza, propune resurse terapeutice.
Activitati ale psihologului în cadrul CCS: Psihologul realizeaza pentru persoanele cu
dificultati psiho-sociale, pentru persoanele cu probleme psihologice, de comportament,
dependente de alcool, droguri, supuse abuzurilor din partea unor persoane, copii cu risc de
separare de familie, copii în dificultate psiho-sociala, activitati pentru atingerea
urmatoarelor obiective:
– schimbarea atitudinilor negative ale parintilor fata de nastere si fata de copil;
– ameliorarea interactiunilor disfunctionale parinte-copil, mentinerea si consolidarea
relatiilor parentale;
– dezvoltarea unei relatii de atasament pozitive parinte-copil, îmbunatatirea modurilor
de comunicare parinte-copil;
– dezvoltarea competentelor parentale;
– constientizarea de catre familie a nevoilor psihologice si afective ale nou-nascutului,
sprijinirea familiei pentru a întelege nevoile de îngrijire permanenta a copilului în familia
sa;
– depasirea situatiei de risc de separare a copilului de familie; evitarea alterarii definitive
a relatiei parinte-copil;
– ameliorarea dificultatilor psiho-sociale care afecteaza relatiile familiale;
– depasirea starilor conflictuale intrafamiliale si intergenerationale;
– ameliorarea tulburarilor de comportament si a dependentei (de alcool, de droguri);
– ameliorarea la mama a simptomelor psihice consecutive nasterii: anxietate, depresie
post-partum etc.;
– sprijinirea familiei pentru a acorda sprijin mamei;
– reducerea posibilelor stari de dependenta fata de CCS si personalul lui.
4.1.1. Consilierea familiei si a copilului
Demersul consilierii realizata de psiholog si de asistentul social se centreaza pe
rezolvarea problemelor de adaptare, pe optimizarea functionarii persoanei si pe prevenirea
tulburarilor afective si comportamentale. Prin consiliere se ofera clientului ajutor si
sustinere în conditiile în care aceasta este solicitata de catre client.
În cazul prevenirii separarii copilului de familia sa, consilierea este precedata de sesiuni
de informare care au drept scop obtinerea acceptului clientului pentru initierea unui
demers de consiliere individuala sau de familie.
Consilierea se bazeaza pe parteneriatul profesionistului cu clientul în vederea
îmbunatatirii capacitatii de adaptare a clientului la situatiile cu care acesta se confrunta si
gasirii resurselor si modalitatilor de rezolvare a problemelor si depasirii dificultatilor cu
care se confrunta.
Cadrul întrevederilor. Consilierea se realizeaza într-un spatiu special amenajat destinat
numai sedintelor de consiliere. Spatiul trebuie sa asigure intimitatea si siguranta clientilor
pentru derularea eficienta a sesiunilor de consiliere si trebuie sa fie dotat cu mobilier
adecvat. Cadrul întrevederilor este precizat si din punct de vedere temporal: se stabileste
cel putin o sesiune de consiliere pe saptamâna, timp de 45 – 50 de minute sau mai multe
sesiuni în functie de nevoile clientului. Consilierea se raporteaza la anumite obiective
stabilite de comun acord si care reflecta nevoile clientului. Prin aceasta clientul este
sustinut în dezvoltarea unui comportament de tip intentional, flexibil si, în consecinta,
productiv.
Cadrul deontologic al consilierii. În activitatea sa, consilierul va fi ghidat atât de etica
profesionala cât si de drepturile clientului, de standardele morale, valorile individuale si
culturale specifice clientului. Clientul trebuie respectat si protejat. Consilierul trebuie sa
fie onest, integru si obiectiv în relatia sa cu clientul. Interventia consilierului se va construi
fara a aduce prejudicii clientului si cu pastrarea caracterului confidential al informatiilor
furnizate de acesta.
În urma sedintelor de consiliere, profesionistul completeaza informatiile relevante
pentru fiecare caz în parte în Fisa de consiliere (vezi anexa 6).
Specificul grupului de consiliere consta în faptul ca interactiunea dintre participanti este
folosita în scopul de a facilita schimbarea comportamentala.
Rolul consilierului consta în a crea un mediu securizant în care fiecare membrii al
grupului îsi poate expune preocuparile privind diferitele aspecte ale vietii sale: familie,
relatii interpersonale, relatii profesionale, sociale.
Consilierea de grup permite lucrul simultan cu mai multi clienti; ea ofera un context în
care se pot analiza problemele de natura interpersonala, fiecare client beneficiaza de
sprijin si ajutor din partea membrilor grupului dar ofera, în acelasi timp, sprijin si ajutor;
activitatile de grup permit experimentarea de noi comportamente si modalitati de
comunicare.
Consilierea de grup nu se recomanda în situatiile în care clientul se afla într-o situatie de
criza, nu este compatibil cu situatia de lucru în grup sau când exista pericolul încalcarii
principiului confidentialitatii fara acordul clientului.
Se recomanda organizarea de grupuri care sa fie formate din cinci pâna la maxim zece
clienti. Frecventa minima a sesiunilor de consiliere de grup este de o sedinta de 2 ore o
data pe saptamâna.
Datorita dizabilitatilor de natura fizica sau mentala, aceasta categorie de clienti este
izolata ca efect al etichetarii, mentalitatilor si a dificultatilor pe care le întâmpina în
integrarea în societate. Din acest punct de vedere, consilierul trebuie sa fie informat în
privinta conditiilor de mediu social în care traieste clientul cu dizabilitati. Datorita
perceperii distorsionate a persoanelor cu dizabilitati, caracteristicile anumitor cazuri sunt
generalizate de catre membrii comunitatii si atribuite tuturor persoanelor cu dizabilitati.
Consecinta consta în perceperea persoanelor cu dizabilitati ca fiind marcate de limite
importante, altele decât cele care decurg din problematica specifica.
Unul din obiectivele specifice ale consilierii persoanelor cu dizabilitati consta în
decelarea influentelor negative ale mediului si izolarea factorilor supraadaugati de nevoile
reale, specifice, ale clientilor.
Eficienta în consilierea persoanelor cu dizabilitati este rezultatul cunoasterii de catre
profesionist a urmatoarelor aspecte:
– legislatiei, programelor, facilitatilor, resurselor specifice alocate acestei categorii de
populatie;
– metodelor de diagnostic si de clasificare a dizabilitatilor;
– caracteristicile diferitelor etape ale dezvoltarii si obstacole întâmpinate de persoanele
cu dizabilitati;
– analizarea situatiilor prezentate de parinti în grup;
– încurajarea participantilor sa-si exprime liber opiniile, sentimentele, experientele
personale;
– identificarea si explorarea temelor care îi apropie pe parintii participanti la grup;
– identificarea si explicarea functiilor parentale necesare îngrijirii adecvate a copiilor;
– largirea câmpului competentei parentale;
– facilitarea schimburilor informationale între parinti;
– stabilirea unor relatii de încredere si de durata cu parintii;
– identificarea dificultatilor, obstacolelor si solutiilor;
– exprimarea lucrurilor importante care sunt dificil de verbalizat de catre parinti;
– evaluarea rezultatelor si impactului grupului asupra parintilor;
– încurajarea întrajutorarii si relationarii în afara cadrului grupului;
– solicitarea permanenta a feed-back-ului de la participanti;
– evaluarea progreselor si impactului sesiunilor de formare asupra participantilor.
Programele de educatie parentala respecta principiile învatarii adultului: adultii învata
atunci când procesul de învatare este auto-directionat (determinat de ei însisi), este
participativ (procesul este activ, nu pasiv), este experential (se învata din împartasirea
experientelor), este reflectiv (adultul prefera sa reflecteze la ce se întâmpla în timpul
cursului). Metodele de formare recomandate pentru formarea adultilor sunt jocul de rol,
demonstratia, studiul de caz, lucrul în grupuri mici, brainstorming-ul.
4.2.2. Organizarea grupurilor de sprijin pentru parinti
Grupul de sprijin este utilizat ca o forma de interventie sociala care presupune
participarea benevola si organizata, într-un cadru structurat, a parintilor la dezbaterea si
identificarea unor solutii la probleme comune. Scopul utilizarii acestei tehnici este de a se
oferi reciproc informatii, sfaturi, încurajare si sprijin emotional. Scopul se poate reformula
în functie de caracteristicile membrilor grupului si de dinamica problemei pe care acestia
au consimtit sa o dezbata împreuna.
Aceste întâlniri sunt mediate de catre un profesionist al CCS care împreuna cu membrii
grupului stabilesc regulile si normele interne de functionare, planul de desfasurare al
întâlnirilor. Moderatorul stimuleaza membrii grupului:
– sa-si împartaseasca problemele cu alti membrii ai grupului;
– sa identifice posibilitati de rezolvare a problemelor;
– sa realizeze un schimb de informatii si opinii despre problemele discutate.
CAP. 5
ADMINISTRARE SI MANAGEMENT
5.1. Locatia, resurse financiare si baza materiala
CCS functioneaza, dupa caz, într-o cladire proprie sau într-un spatiu propriu aflat într-o
cladire în care mai functioneaza si alte servicii complementare. CCS poate functiona pe
lânga o maternitate, un centru de zi, o scoala sau un alt serviciu social.
Spatiul destinat CCS trebuie sa asigure desfasurarea în conditii optime a activitatilor cu
clientii, atât din punct de vedere material cât si din punct de vedere functional. Spatiile în
care functioneaza CCS trebuie sa asigure: primirea clientilor, consilierea individuala si de
grup a clientilor, informarea clientilor, organizarea grupurilor de parinti care participa la
programele de formare a abilitatilor parentale, organizarea reuniunilor de echipa, pastrarea
în siguranta a documentelor si informatiilor. Spatiile destinate consilierii trebuie sa fie
separate de cele destinate activitatilor administrative.
Cladirea în care functioneaza CCS asigura clientilor, personalului si vizitatorilor
siguranta si confort. Aceasta îndeplineste conditiile prevazute de lege în ceea ce priveste
autorizatiile/avizele de functionare si este adaptata nevoilor clientilor cu dizabilitati fizice.
CCS este dotat cu echipamente tehnice si electronice (calculatoare, video, TV, copiator,
telefon si fax) necesare culegerii de informatii, prelucrarii informatiilor, realizarii de
materiale de promovare si pentru realizarea bazei de date despre clienti. Mobilierul CCS
este adaptat clientilor (copii si adulti) si activitatilor desfasurate de echipa
pluridisciplinara.
Profesionistii CCS au asigurate consumabile, instrumente de lucru, materiale educative
si psiho-pedagogice necesare derularii activitatilor de consiliere, educatiei parentale,
organizarii grupurilor de sprijin si functionarii retelei de sprijin.
Bugetul pentru functionarea CCS reflecta toate cheltuielile care se fac pentru
organizarea si functionarea lui conform standardelor minime obligatorii pentru aceste
centre. De asemenea, capitolele de cheltuieli ale bugetului trebuie sa reflecte si nevoile de
dezvoltare si de adaptare permanenta a serviciilor la nevoile clientilor. Bugetul prevede si
fonduri pentru organizarea campaniilor de promovare si de informare a publicului, pentru
organizarea de activitati cu parintii, pentru pregatirea permanenta a personalului si pentru
supervizare si evaluare.
5.2. Proceduri administrative si de management
Pentru atingerea obiectivelor sale, CCS utilizeaza proceduri administrative si de
management performant. Un management performant implica un accent deosebit pe
calitatea serviciilor furnizate în vederea acoperir ii nevoilor reale ale beneficiarilor.
Furnizorul de servicii angajeaza, în conditiile legii si cu respectarea standardelor
minime obligatorii ale acestor centre, un coordonator cu norma întreaga al CCS.
Furnizorul de servicii implica coordonatorul CCS în toate activitatile de recrutare si
angajare a întregului personal al CCS.
Principalele responsabilitati ale coordonatorului CCS se regasesc în fisa de post.
Coordonatorul realizeaza planul anual de actiune pe baza caruia functioneaza CCS (vezi
anexa 9), evalueaza organizarea si functionarea serviciilor, întreprinde demersuri pentru
îmbunatatirea activitatilor CCS. Responsabilitatile coordonatorului sunt multiple si
implica cunostinte cu privire la fiecare domeniu de lucru din cadrul CCS, cunostinte
specifice legate de clienti, abilitati de colaborare cu personalul CCS etc. Pe lânga toate
acestea, responsabilitatile administrative si de gestiune, precum si gasirea si alocarea
corecta a resurselor CCS sunt elemente de care depinde realizarea efectiva a obiectivelor
generale ale centrului.
Principalele responsabilitati ale coordonatorului CCS sunt urmatoarele:
– elaboreaza regulamentul de ordine interioara si îl aduce la cunostinta tuturor
angajatilor;
– aduce la cunostinta angajatilor regulamentul de organizare si functionare sau normele
interne de functionare;
– elaboreaza împreuna cu profesionistii obiectivele CCS si planificarea activitatilor
necesare atingerii acestor obiective;
– elaboreaza planul anual de actiune;
– stabileste politica de formare a echipei;
– modereaza reuniunile de echipa;
– mediaza conflictele din echipa;
– deleaga responsabilitati catre membrii echipei, atunci când acest lucru contribuie la
eficientizarea activitatilor;
– face demersurile necesare pentru obtinerea fondurilor necesare derularii activitatilor
CCS si raspunde de gestionarea corecta a resurselor, conform bugetului anual;
– faciliteaza colaborarea dintre echipa si specialistii altor servicii;
– reprezinta CCS în comunitate si asigura legatura activa a acestuia cu comunitatea;
– realizarea metodologiei de lucru a CCS;
– elaboreaza raportul anual de activitate si îl supune spre avizare furnizorului de servicii;
– pune la dispozitie documentele necesare verificarilor efectuate de persoanele delegate
de catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Copilului pentru inspectia
respectarii standardelor.
Metodologia de lucru vizeaza cel putin urmatoarele aspecte privind organizarea si
functionarea CCS:
– proceduri de lucru cu clientii, cu partenerii si cu alte servicii si institutii din
comunitate;
– proceduri de transmitere a informatiilor (comunicarea interna si externa)
– proceduri de recrutare, evaluare, pregatire si coordonare a voluntarilo r CCS;
– proceduri de evaluare a personalului;
– proceduri de asigurare a confidentialitatii datelor;
– proceduri legate de accesul personalului la baza de date si informatii a CCS;
– proceduri clare privind primirea si înregistrarea cererilor de solicitare a serviciilor
CCS;
– proceduri scrise privind primirea, înregistrarea si solutionarea reclamatiilor;
– proceduri financiare;
– proceduri de control.
Programul de functionare al CCS este afisat într-un loc vizibil, atât în exteriorul, cât si
în interiorul CCS. Acesta trebuie adaptat cerintelor clientilor si disponibilitatii lor
temporale de adresare si participare la activitati.
Coordonatorul CCS asigura realizarea reuniunilor de echipa, periodic, în functie de
nevoile concrete ale echipei. Reuniunile de echipa se pot realiza cu participarea tuturor
angajatilor CCS sau doar cu profesionistii CCS. Reuniunile de echipa sunt periodice, în
cadrul acestora fiecare angajat trebuie sa aiba ocazia sa-si prezinte realizarile, dificultatile
întâmpinate în desfasurarea activitatilor curente, propuneri pentru depasirea acestora. Data
si durata reuniunilor trebuie planificate astfel încât sa asigure participarea tuturor
membrilor echipei CCS, subiectele de discutie fiind aduse la cunostinta echipei în
prealabil. Acest tip de reuniune are si scopul de a spori coeziunea echipei, de a îmbunatati
relatiile interumane si profesionale. Reuniunile periodice sunt conduse si organizate de
coordonatorul CCS care prezinta, daca este cazul, informatii si decizii importante din
partea furnizorului de servicii. Pentru fiecare reuniune de echipa se realizeaza un proces –
verbal al reuniunii, întocmit, prin rotatie de fiecare membru al echipei.
Angajatii CCS care au responsabilitati în implementarea PPC se întâlnesc saptamânal în
reuniuni ale echipei pluridisciplinare (sau cu o alta periodicitate impusa de cazuistica
serviciului).
Aceste reuniuni au ca obiective principale:
– desemnarea (numirea) responsabililor de interventie;
– elaborarea PPC;
– realizarea evaluarilor periodice ale implementarii PPC-urilor;
– revizuirea PPC-urilor;
– adoptarea deciziilor privind monitorizarea cazurilor.
CCS dispune de un sistem rapid si eficient de transmitere a informatiilor între membrii
echipei si între acestia si exterior. Comunicarea în interiorul si în exteriorul CCS implica
existenta unor mijloace materiale care sa eficientizeze transmiterea de informatii: aviziere
expuse în locurile vizibile si foarte usor accesibile; tavite personalizate pentru documente,
e-mail, fax, telefon etc.
Informatiile, comunicatele în exterior si frecventa acestora, altele decât cele prevazute
de standardele minime obligatorii pentru aceste centre, sunt stabilite de catre furnizorul de
servicii. Transmiterea informatiilor în exteriorul CCS trebuie sa tina cont de principiul
confidentialitatii si de protejarea imaginii clientilor.
Coordonatorului îi revine responsabilitatea de gestiune materiala si financiara a CCS.
Gestiunea materiala în CCS presupune câteva activitati ce pot fi realizate de persoane
specializate în acest scop:
– inventarierea bunurilor materiale:
– evaluarea si reevaluarea bunurilor materiale;
– circulatia bunurilor materiale si consumul lor;
– contabilitatea bunurilor materiale;
– amortizarea mijloacelor fixe;
– scoaterea din functiune si casarea mijloacelor fixe;
– evaluarea si lichidarea patrimoniului.
Toate aceste operatiuni se realizeaza în concordanta cu normele legale în vigoare.
Gestiunea financiara se concretizeaza în urmatoarele activitati:
– estimarea bugetului anual de venituri si cheltuieli;
– stabilirea planului anual de finantare;
– gestionarea veniturilor;
– cautarea de fonduri;
– repartizarea fondurilor existente pe categorii de cheltuieli, în raport cu bugetul aprobat;
– operatiuni de casierie si banca;
– înregistrare contabila;
– raportare financiara.
Bugetul anual al CCS este alcatuit tinând cont de costurile realiste si complete ale
tuturor activitatilor. Bugetul nu trebuie sa supraevalueze sau sa subevalueze costurile
necesare desfasurarii activitatilor în conditiile asigurarii calitatii conform standardelor
minime obligatorii pentru aceste centre. Un buget previzional cuprinde urmatoarele tipuri
de cheltuieli:
– cheltuieli pentru pregatirea deschiderii CCS;
– cheltuieli relative la amenajarea spatiului, întretinere si reparatii; cheltuieli de
functionare: apa, gaz, electricitate, salubritate etc.; asigurari, impozite;
– investitii, echipamente;
– consumabile – pentru activitatile cu clientii (adulti si copii) si pentru activitatile
administrative;
– salariile personalului;
– costuri de formare a personalului;
– costuri de comunicare (servicii postale, telefon, fax, taxe internet);
– cheltuieli de deplasare;
– protocol;
– costuri de informare si sensibilizare (pliante, afise, brosuri, materiale video etc.).
Evaluarea este activitatea de investigare si analiza a starii actuale de dezvoltare a
serviciilor CCS. Scopul evaluarii este cunoasterea si întelegerea problemelor cu care se
confrunta persoanele implicate în acordarea serviciilor, precum si gradul de satisfacere a
nevoilor clientilor cu scopul de a adapta si îmbunatati planul anual de actiune si
metodologia de lucru. Rezultatele evaluarii performantelor CCS este un indicator al
gradului de profesionalism al resurselor umane si reflecta performantele profesionistilor
CCS. Rezultatele evaluarilor sunt sintetizate în rapoarte de evaluare. Raportul anual de
activitate al CCS este public si accesibil persoanelor interesate.
CAP. 6
RESURSE UMANE
Obiectivul principal al supervizarii profesionistilor CCS consta în sprijinirea acestora
pentru realizarea activitatilor cu maxima eficienta si utilizarea celor mai bune practici în
relatia cu clientii.
Supervizarea se desfasoara sub forma de întâlniri periodice „fata în fata”, organizate
între persoana care asigura supervizarea si profesionist/profesionisti si dureaza 30 – 90 de
minute. Supervizarea profesionistilor CCS consta în:
– oferirea de sprijin informational si suport emotional profesionistilor;
– fundamentarea teoretica a cazurilor;
– asigurarea obiectivitatii în solutionarea cazurilor;
– dezvoltarea capacitatii de reflectie asupra interventiei profesionale si a interactiunilor
cu ceilalti.
Persoana care realizeaza supervizarea contribuie la identificarea nevoilor de formare ale
profesionistilor si la evaluarea acestora, inclusiv prin intermediul evolutiei cazurilor.
Efectuarea supervizarii determina reducerea stresului profesional, favorizarea climatului
potrivit pentru desfasurarea activitatilor, clarificarea rolurilor si responsabilitatilor
angajatilor CCS. De asemenea, supervizarea ofera cadrul pentru prelucrarea informatiilor
despre propria persoana în diferite contexte, ofera sprijin în autoconstientizare si
autocontrol. Prin intermediul supervizarii sunt aduse în planul constientizarii si reflectarii
trairi afective, sentimente, atitudini, valori, comportamente fata de clienti (copii, adulti),
colegi s.a., cu incidenta în plan profesional.
Prin supervizarea individuala se urmareste atingerea urmatoarelor obiective:
– Dezvoltarea capacitatii de a-si constientiza si controla propriile sentimente si atitudini;
– Constientizarea punctelor vulnerabile si resurselor;
– Dezvoltarea capacitatii de a lucra pe baza unei planificari si reflectii critice;
– Prelucrarea imaginii despre sine în aspecte relevante ale muncii profesionale, pentru ca
aceasta sa devina mai compatibila cu realitatea.
Prin supervizarea de grup se urmareste atingerea urmatoarelor obiective:
– Constientizarea propriilor trairi afective, comportamente si efectele acestora asupra
celorlalti;
– Dezvoltarea capacitatii de a lucra în grup;
– Dezvoltarea capacitatii de a folosi constructiv propunerile si perceptia altora;
– Dezvoltarea competentei sociale;
– Dezvoltarea capacitatii de analiza a situatiilor;
– Dezvoltarea capacitatii de a rezolva probleme.
Competentele necesare persoanei care asigura supervizarea CCS sunt: capacitatea de
interactiune cu personalul CCS, abilitati de comunicare, pregatire teoretica si experienta
practica în activitatea de supervizare si în domeniul protectiei copilului.
ANEXA 1
la ghidul metodologic
Fisa de semnalare a riscului de separare a copilului de familie
(pentru copii 0 – 3 ani)
Institutia/Locul unde este completata ………………………………
Data întocmirii fisei …………………………………………….
Numele persoanei care a întocmit fisa ………………………………
Data transmiterii la ……………………………………………..
Numele si prenumele copilului ……………………………………..
Numele si prenumele mamei …………………………………………
Numele si prenumele tatalui ……………………………………….
Domiciliul parintilor …………………………………………….
Riscuri de separare
Fisa de semnalare a riscului de separare a copilului de familie
(pentru copii de vârsta prescolara si scolara)
Institutia/Locul unde este completata ………………………………
Data întocmirii fisei …………………………………………….
Numele persoanei care a întocmit fisa ………………………………
Data transmiterii la ……………………………………………..
Numele si prenumele copilului ……………………………………..
Numele si prenumele mamei …………………………………………
Numele si prenumele tatalui ……………………………………….
Domiciliul parintilor …………………………………………….
Riscuri de separare
localitatii/cartierului
ANEXA 2
la ghidul metodologic
FISA DE EVALUARE INITIALA
Datele personale ale solicitantului: ……………………………….
Numele si prenumele ………………………………………………
Data si locul nasterii ……………………………………………
Domiciliul: ……………………………………………………..
Date personale privind familia
Mama
Nume si prenume ………………………………………………….
Data si locul nasterii ……………………………………………
Pregatirea scolara/profesionala ……………………………………
Ocupatia ………………………………………………………..
Domiciliul ………………………………………………………
Tata
Nume si prenume ………………………………………………….
Data si locul nasterii ……………………………………………
Pregatirea scolara/profesionala ……………………………………
Ocupatia ………………………………………………………..
Domiciliul ………………………………………………………
Frati
Nume si prenume ………………………………………………….
Data si locul nasterii ……………………………………………
Pregatirea scolara/profesionala ……………………………………
Ocupatia ………………………………………………………..
Domiciliul ………………………………………………………
Nume si prenume ………………………………………………….
Data si locul nasterii ……………………………………………
Pregatirea scolara/profesionala ……………………………………
Ocupatia ………………………………………………………..
Domiciliul ………………………………………………………
Date despre mediul de viata al solicitantului (locuinta, scoala/serviciul, relatiile cu
colegii etc.):
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Dificultatile cu care se confrunta solicitantul si serviciile la care a apelat pâna în prezent
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Motivul solicitarii serviciilor CCS:
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Asteptarile solicitantului de la CCS referitor la motivul expus:
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Observatii:
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Recomandari:
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Numele si prenumele profesionistului: ………………..
Semnatura: ………………………………………..
Data: …………………………………………….
ANEXA 3
la ghidul metodologic
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Limbajul ………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Relatia copilului cu familia extinsa/familia substitutiva/personalul din institutie
………………………………………………………….
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Atitudini si comportamente legate de problemele cu care se confrunta
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Resursele copilului în vederea depasirii dificultatilor cu care se confrunta
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Observatii: ……………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Propuneri: ………………………………………………………
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Psiholog: …………………………………………
Data: …………………………………………….
ANEXA 6
la ghidul metodologic
FISA DE CONSILIERE
Nume si prenume ………………………………………………….
Definirea problemei:
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Resursele clientului:
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Obiectiv pe termen lung:
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Obiective specifice:
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Evaluarea interventiei:
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Data si locul interventiei: …………………………
Psiholog: …………………………………………
ANEXA 7
la ghidul metodologic
FISA DE MONITORIZARE PE PARCURSUL INTERVENTIEI
Numele familiei/clientului: ……………………………………….
Membrii familiei: ………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Motivul pentru care familia/clientul s-a adresat CCS …………………
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Stadiul atingerii fiecarui obiectiv în parte din PPC …………………
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Interventiile de care a beneficiat în vederea atingerii fiecarui obiectiv din PPC
…………………………………………………………….
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Evolutia în atingerea obiectivelor PPC ……………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Atitudinea familiei/clientului privind derularea interventiilor ……….
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Observatii: ……………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Propuneri: ………………………………………………………
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Când copilul este subiectul principal al monitorizarii se consemneaza si aspecte legate
de:
Dezvoltarea fizica: ………………………………………………
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Dezvoltarea cognitiva: ……………………………………………
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Dezvoltarea socio-emotionala: ……………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Comentarii: ……………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Responsabil de interventie: …………………………
Data: …………………………………………….
ANEXA 8
la ghidul metodologic
FISA DE MONITORIZARE POST-SERVICII
Numele familiei/clientului: ……………………………………….
Membrii familiei: ………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Motivul pentru care familia/clientul s-a adresat CCS …………………
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Scopul întâlnirii profesionist-familie/client ……………………….
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Modalitati de relationare intrafamiliala (relatia dintre parinti, relatia parinti-copil,
atmosfera intrafamiliala)
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Modalitati de rezolvare a problemelor cu care se confrunta în prezent ….
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Resurse în depasirea dificultatilor psiho-sociale …………………….
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Opinia familiei/clientului referitor la situatia prezenta …………….
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Observatii: ……………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Propuneri: ………………………………………………………
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Când copilul este subiectul principal al monitorizarii se consemneaza si aspecte legate
de:
Dezvoltarea fizica: ………………………………………………
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Dezvoltarea cognitiva: ……………………………………………
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Dezvoltarea socio-emotionala: ……………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Atitudini si comportamente în diverse situatii referitoare la motivele care au stat la baza
interventiei ………………………………………….
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Comentarii: ……………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Asistent social/psiholog: …………………………..
Data: …………………………………………….
ANEXA 9
la ghidul metodologic
DOSARUL CAZULUI
masura de protectie speciala);
referite);
Intrați în legătură cu noi!
Str. Episcopiei, nr. 2, Slobozia, jud. Ialomița
0243.231.154