Legislație

Centrul de Consiliere şi Sprijin pentru Părinţi şi Copii, înfiinţat în data de 30 martie 2006, funcţionează în clădirea Centrului Socio-Cultural Episcopul Damaschin al Episcopiei.

 

În anul 2022 Asociația Socio-Culturală ,,Matei Basarab”  s-a reacreditat ca furnizor de servicii sociale, prin decizia nr. 501/06.06.2022.

 

Centrul de Consiliere şi Sprijin pentru Copii şi Părinţi, oferă următoarele servicii acreditate copiilor aflați în dificultate și părinților lor:

 

  • identificarea și evaluarea nevoii sociale individuale, familiale sau de grup;

 

  • informare în domeniul social;

 

  • sprijin de urgență în vederea reducerii efectelor situațiilor de criză;

 

  • consiliere psihologică;

 

  • consiliere juridică;

 

  • consiliere socială;

 

  • socializare și petrecere a timpului liber.

 

Activitățile desfășurate în cadrul Centrului de consiliere și sprijin pentru părinți și copii vin în sprijinul a cel puțin 30 de copii, anual.

 

 

 

ORDIN Nr. 289 din 6 iulie 2006

 

pentru aprobarea Standardelor minime obligatorii privind centrul de consiliere si sprijin

 

pentru parinti si copii si a ghidului metodologic de implementare a acestor standarde

 

EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PROTECTIA DREPTURILOR

 

COPILULUI

 

PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL NR. 664 din 2 august 2006

 

În temeiul prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12/2001 privind

 

înfiintarea Autoritatii Nationale pentru Protectia Drepturilor Copilului, aprobata si

 

modificata prin Legea nr. 252/2001, cu modificarile ulterioare, si ale art. 5 alin. (5) din

 

Hotarârea Guvernului nr. 1.432/2004 privind atributiile, organizarea si functionarea

 

Autoritatii Nationale pentru Protectia Drepturilor Copilului, cu modificarile ulterioare,

 

secretarul de stat al Autoritatii Nationale pentru Protectia Drepturilor Copilului emite

 

prezentul ordin.

 

ART. 1

 

Se aproba Standardele minime obligatorii privind centrul de consiliere si sprijin pentru

 

parinti si copii, precum si ghidul metodologic de implementare a acestor standarde,

 

prevazute în anexele nr. 1 si 2), care fac parte integranta din prezentul ordin.

 

————

 

) Anexele nr. 1 si 2 sunt reproduse în facsimil.

 

ART. 2

 

La data intrarii în vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul secretarului de stat al

 

Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului si Adoptie nr. 88/2004 pentru aprobarea

 

Standardelor minime obligatorii privind centrul de consiliere si sprijin pentru parinti si

 

copii, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 726 din 12 august 2004.

 

Secretarul de stat al Autoritatii

 

Nationale pentru Protectia Drepturilor Copilullui,

 

Bogdan Adrian Panait

 

ANEXA 1

 

STANDARDE MINIME OBLIGATORII PRIVIND CENTRUL DE CONSILIERE SI

 

SPRIJIN PENTRU PARINTI SI COPII

 

Centrul de consiliere si sprijin pentru parinti si copii, denumit în continuare CCS, este

 

un serviciu de zi care sprijina si asista parintii/potentialii parinti pentru a face fata

 

dificultatilor psiho-sociale care afecteaza relatiile familiale, pentru dezvoltarea

 

competentelor parentale, pentru prevenirea separarii copilului de familia sa, si sprijina

 

copiii atunci când apar probleme în dezvoltarea acestora.

 

Clientii serviciului sunt parintii biologici, familia extinsa, familia substitutiva,

 

persoanele/familiile (potential) adoptatoare, viitorii parinti, copiii.

 

Standardele sunt grupate pe urmatoarele arii de interes:

Informare si relatia cu comunitatea

 

  • Activitati de informare si relatii cu comunitatea

 

Managementul de caz

 

  • Evaluarea initiala a clientilor

 

  • Planul personalizat de consiliere

 

  • Monitorizarea post-servicii si închiderea cazului

 

Serviciile oferite

 

  • Consiliere si informare

 

  • Sprijin si educatie parentala

 

Administrarea si managementul

 

  • Locatia, resursele financiare si baza materiala

 

  • Proceduri administrative si de management

 

Resursele umane

 

  • Recrutarea, angajarea si structura de personal

 

  • Formarea personalului

 

  • Supervizarea

 

INFORMARE SI RELATIA CU COMUNITATEA

 

______________________________________________________________________________

 

| Standardul 1 | Activitati de informare si relatii cu comunitatea |

 

| | |

 

| | Centrul de consiliere si sprijin pentru parinti si copii |

 

| | desfasoara activitati de informare si sensibilizare privind |

 

| | problematica copilului si a familiei, de promovare a |

 

| | serviciilor oferite si stabileste relatii de colaborare cu |

 

| | institutii, organizatii si/sau alte grupuri de suport |

 

| | comunitar. |

 

|______________|_______________________________________________________________|

 

| Rezultat | Comunitatea este informata despre existenta si misiunea |

 

| | centrului de consiliere si sprijin pentru parinti si copii si |

 

| | se implica în sprijinirea activitatilor acestuia. |

 

|______________|_______________________________________________________________|

 

| Cerinte pentru implementarea standardului 1 |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 1.1. CCS dezvolta un set de proceduri pentru identificarea situatiilor de |

 

| risc de separare a copilului de familia sa. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 1.2. Profesionistii CCS realizeaza o retea comunitara de semnalare si |

 

| sprijin a potentialilor clienti. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 1.3. CCS realizeaza si distribuie materiale promotionale si de informare |

 

| (pentru familii, profesionisti si alti membri ai comunitatii) în ceea |

 

| ce priveste misiunea, serviciile oferite si modalitatile de acces la |

 

| acestea. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 1.4. CCS se asigura ca toate materialele promotionale si informatiile puse |

 

| la dispozitia comunitatii respecta dreptul clientilor la imagine si |

 

| confidentialitate. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 1.5. CCS îsi reevalueaza materialele promotionale si de informare cel putin |

 

| o data pe an si le actualizeaza atunci când este necesar. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 1.6. CCS realizeaza, cel putin o data pe an, o campanie de prevenire a |

 

| separarii copilului de familia sa si/sau de informare si sensibilizare |

 

| privind problematica copilului si familiei în ansamblu. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 1.7. CCS face publica informatia relevanta referitoare la activitatile sale |

 

| cel putin o data pe an. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 1.8. CCS realizeaza anual o analiza a nevoilor familiilor din cadrul |

 

| comunitatii si utilizeaza în activitatea sa informatiile si concluziile|

 

| obtinute. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 1.9. CCS încurajeaza implicarea voluntarilor pentru activitatile de |

 

| informare si comunicare cu comunitatea si coordoneaza activitatile |

 

| acestora. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 1.10. CCS stabileste relatii formalizate de colaborare în retea cu serviciile|

 

| si programele comunitare, regionale si nationale de asistenta si |

 

| protectie a copilului si familiei. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 1.11. CCS realizeaza anual, cel putin 3 actiuni de sensibilizare si informare|

 

| a profesionistilor din retea având ca obiectiv prevenirea situatiilor |

 

| de separare a copilului de familia sa. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

Indicatori pentru Standardul 1

 

(I) 1.1. Existenta procedurilor de identificare a situatiilor de risc de separare a copilului

 

de familia sa.

 

(I) 1.2.1. Institutiile si persoanele resursa componente ale retelei comunitare.

 

(I) 1.2.2. Numar total de semnalari din partea retelei/an.

 

(I) 1.2.3. Baza de date cu beneficiarii.

 

(I) 1.2.4. Numar de acorduri/conventii de colaborare încheiate având obiective

 

comune/numar de institutii.

 

(I) 1.3.1. Existenta materialelor promotionale si de informare (pliante, brosuri, afise

 

etc.).

 

(I) 1.3.2. Numar de materiale promotionale si de informare diseminate.

 

(I) 1.3.3. Continutul materialelor promotionale si de informare este adecvat grupului

 

tinta.

 

(I) 1.3.4. Misiunea CCS este inclusa în materialele informative.

 

(I) 1.4.1 Continutul materialelor publicate respecta dreptul clientilor la imagine si

 

confidentialitate.

 

(I) 1.4.2 Numarul de reclamatii/an cu privire la încalcarea confidentialitatii.

 

(I) 1.5. Numar de revizuiri ale materialelor promotionale si de informare/an.

 

(I) 1.6.1. Numarul anual de campanii.

 

(I) 1.6.2. Numarul de solicitari de servicii înregistrate în urma campaniilor.

 

(I) 1.7.1. Numarul de articole publicate anual care contin date relevante din activitatea

 

CCS.

 

(I) 1.7.2. Raportul anual de activitate al CCS este facut public.

 

(I) 1.8.1. Raportul de evaluare a nevoilor familiilo r în cadrul comunitatii.

 

(I) 1.8.2. Compatibilitatea planului anual de actiune cu concluziile raportului de

 

evaluare.

 

(I) 1.9. Numar de voluntari implicati în activitatile de informare si comunicare cu

 

comunitatea/an.

 

(I) 1.10. Numar de acorduri/conventii de colaborare încheiate având obiective

 

comune/numar de institutii.

 

(I) 1.11.1. Numar de actiuni/an.

 

(I) 1.11.2. Numar de participanti din rândul profesionistilor.

 

(I) 1.11.3. Lista institutiilor implicate si a profesiilor.

 

MANAGEMENTUL DE CAZ

 

______________________________________________________________________________

 

| Standardul 2 | Evaluarea initiala a clientilor |

 

| | |

 

| | Centrul de consiliere si sprijin pentru parinti si copii |

 

| | realizeaza evaluarea initiala a clientilor în maxim 3 zile de |

 

| | la primirea solicitarii. |

 

|______________|_______________________________________________________________|

 

| Rezultat | Clientul devine beneficiarul serviciilor centrului de |

 

| | consiliere si sprijin pentru parinti si copii sau este |

 

| | orientat în timp util catre alte institutii. |

 

|______________|_______________________________________________________________|

 

| Cerinte pentru implementarea standardului 2 |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 2.1. Preluarea cazurilor de catre CCS se poate face: a) prin referire de |

 

| catre alte institutii/servicii/specialisti; b) prin orientare de catre |

 

| managerul de caz din cadrul directiei generale de asistenta sociala si |

 

| protectie a copilului (DGASPC)/organismului privat acreditat (OPA)/alte|

 

| forme independente de exercitare a profesiei de asistent social; |

 

| respectiv prin orientare de catre responsabilul de caz prevenire de la |

 

| nivelul serviciului public de asistenta sociala/primaria din comune si |

 

| c) prin solicitari directe din partea potentialilor clienti. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 2.2. CCS stabileste criterii de admitere a clientilor la serviciile oferite,|

 

| care sunt parte componenta a metodologiei de organizare si functionare |

 

| a CCS, denumita în continuare MOF; aceste criterii sunt analizate anual|

 

| si revizuite daca este cazul. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 2.3. CCS se asigura ca pentru toate cazurile referite sau orientate sa |

 

| primeasca informatii relevante pentru rezolvarea cazurilor respective. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 2.4. Un membru al echipei CCS efectueaza evaluarea initiala a solicitantului|

 

| în urma careia se ia decizia începerii evaluarii detaliate sau |

 

| închiderii cazului prin referire catre alte servicii/institutii |

 

| abilitate. Referirea implica realizarea unui document înregistrat si |

 

| transmis serviciului/institutiei abilitate, direct sau prin intermediul|

 

| clientului, iar în unele situatii si prin contactarea telefonica a |

 

| serviciului/institutiei respective; informatiile din raportul de |

 

| evaluare sunt aduse la cunostinta clientului. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 2.5. În baza raportului de evaluare initiala, coordonatorul CCS desemneaza |

 

| pentru fiecare caz în parte un responsabil care coordoneaza evaluarea |

 

| detaliata. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 2.6. Daca în urma evaluarii initiale se constata nevoia altor servicii care |

 

| nu sunt de competenta CCS, centrul informeaza serviciul public de |

 

| asistenta sociala din comunitatea din care provine clientul, în vederea|

 

| întocmirii planului de servicii. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

Indicatori pentru Standardul 2

 

(I) 2.1.1. Numar de cazuri preluate prin referire/luna/an.

 

(I) 2.1.2. Numar de cazuri preluate prin orientare/luna/an.

 

(I) 2.1.3. Numar de solicitari directe/luna/an.

 

(I) 2.2.1. Existenta criteriilor de admitere ca parte componenta a MOF.

 

(I) 2.2.2. Rapoarte de evaluare a criteriilor/an.

 

(I) 2.2.3. Relevanta criteriilor în raport cu misiunea centrului.

 

(I) 2.3.1. Numar de solicitari ale centrului pentru obtinerea rapoartelor de evaluare deja

 

existente.

 

(I) 2.3.2. Numar de rapoarte de evaluare/numar de referiri/orientari.

 

(I) 2.4.1. Numar de rapoarte/fise de evaluare initiala/numar de cazuri.

 

(I) 2.4.2. Numar de rapoarte semnate de clienti/numar de clienti.

 

(I) 2.4.3. Numar de decizii de începere a evaluarii detaliate.

 

(I) 2.4.4. Numar de decizii de închidere a cazului prin referire.

 

(I) 2.5. Existenta unui responsabil care coordoneaza evaluarea detaliata pentru fiecare

 

client.

 

(I) 2.6. Numar de cazuri orientate catre serviciul public de asistenta sociala, care

 

necesita planuri de servicii/an.

 

______________________________________________________________________________

 

| Standardul 3 | Planul personalizat de consiliere |

 

| | |

 

| | Echipa centrului de consiliere si sprijin pentru parinti si |

 

| | copii elaboreaza planul personalizat de consiliere în maxim 5 |

 

| | zile de la realizarea evaluarii detaliate. |

 

|______________|_______________________________________________________________|

 

| Rezultat | Fiecare client beneficiaza de o interventie adecvata nevoilor |

 

| | si optiunilor sale. |

 

|______________|_______________________________________________________________|

 

| Cerinte pentru implementarea standardului 3 |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 3.1. Pentru elaborarea planului personalizat de consiliere, denumit în |

 

| continuare PPC, responsabilul împreuna cu echipa CCS realizeaza |

 

| evaluarea detaliata a clientului în maxim 2 saptamâni de la luarea |

 

| deciziei de includere a clientului în programele CCS. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 3.2. Responsabilul PPC, împreuna cu specialistii care au contribuit la |

 

| evaluarea detaliata, elaboreaza raportul de evaluare detaliata care |

 

| este avizat de coordonatorul CCS; continutul raportului este adus la |

 

| cunostinta clientului. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 3.3. În procesul de elaborare, luare a deciziilor si implementare a PPC |

 

| responsabilul se asigura de consultarea si implicarea activa a |

 

| clientului. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 3.4. Implementarea PPC se realizeaza pe baza unui contract încheiat cu |

 

| clientul. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 3.5. PPC este revizuit periodic, cel putin o data la 3 luni sau atunci când |

 

| obiectivele sale nu mai corespund nevoilor clientului, iar acest lucru |

 

| este consemnat în registrul de consiliere si fisa individuala de |

 

| consiliere. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 3.6. Responsabilul PPC trimite managerului de caz, respectiv responsabilului|

 

| de caz prevenire, în mod periodic – cel putin lunar sau de câte ori |

 

| este necesar – rapoarte referitoare la atingerea obiectivelor cuprinse |

 

| în planul personalizat de consiliere, precum si despre orice modificare|

 

| survenita în acest plan. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 3.7. Managerul de caz, respectiv responsabilul de caz prevenire, la rândul |

 

| sau, este obligat sa aduca la cunostinta membrilor echipei |

 

| multidisciplinare din cadrul CCS orice modificare survenita în situatia|

 

| clientilor care afecteaza atingerea obiectivelor cuprinse în PPC. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 3.8. Fiecare responsabil de PPC se ocupa de un numar maxim de 25 de cazuri |

 

| active. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

Indicatori pentru Standardul 3

 

(I) 3.1. – 3.3. – Rapoartele de evaluare detaliata a clientului.

 

– Semnatura clientului pe raportul de evaluare.

 

SERVICIILE OFERITE

 

______________________________________________________________________________

 

| Standardul 5 | Consiliere si informare |

 

| | |

 

| | Centrul de consiliere si sprijin pentru parinti si copii |

 

| | asigura conditii optime si ofera servicii de consiliere si |

 

| | informare clientilor sai. |

 

|______________|_______________________________________________________________|

 

| Rezultat | Clientii beneficiaza de servicii de consiliere, sprijin si |

 

| | informare de calitate care îi ajuta sa îsi rezolve eficient |

 

| | problemele cu care se confrunta. |

 

|______________|_______________________________________________________________|

 

| Cerinte pentru implementarea standardului 5 |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 5.1. Consilierea se realizeaza dupa un PPC si are obiective specifice care |

 

| se stabilesc cu acordul clientului. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 5.2. Consilierea premaritala se acorda obligatoriu în cadrul CCS pentru |

 

| adolescentii/tinerii aflati la vârsta minima legala pentru casatorie. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 5.3. Serviciile propuse în PPC sunt initiate în maxim 3 zile de la |

 

| finalizarea PPC, luând în considerare gravitatea situatiei si numarul |

 

| de cazuri active/consilier. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 5.4. Activitatea de consiliere se desfasoara într-un spatiu special amenajat|

 

| si securizant pentru clienti. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 5.5. CCS ofera informatii cu privire la serviciile pe care le poate furniza,|

 

| la resursele existente în comunitate si la modalitatile de rezolvare a |

 

| problemelor cu care se confrunta clientii CCS. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 5.6. CCS furnizeaza sau asigura accesul la servicii de consiliere/informare |

 

| juridica si medicala sau orice alte servicii pentru copil si familie |

 

| corespunzator nevoilor acestora. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 5.7. În cadrul CCS, interventiile se realizeaza cu respectarea |

 

| confidentialitatii si a dreptului la imagine si intimitate al |

 

| persoanei. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 5.8. CCS ofera prin telefon, în timpul programului de lucru, informatii |

 

| clientilor care solicita acest lucru. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

Indicatori pentru Standardul 5

 

(I) 5.1.1. Existenta PPC.

 

(I) 5.1.2. Semnatura clientului pe contractul dintre CCS si client.

 

(I) 5.1.3. Numarul de sedinte de consiliere/client/an.

 

(I) 5.2. Numarul de clienti (pe tema consilierii premaritale)/an.

 

(I) 5.3. Registrul de consiliere.

 

(I) 5.4. Existenta biroului de consiliere special amenajat pentru activitatea de consiliere.

 

(I) 5.5.1. PPC.

 

(I) 5.5.2. Informatiile consemnate în rapoartele de monitorizare.

 

(I) 5.6.1. Fisa de consiliere/informare juridica/medicala.

 

(I) 5.6.2. Dosarul copilului.

 

(I) 5.7. Numarul de sesizari ale clientilor privitoare la nerespectarea confidentialitatii, a

 

dreptului la imagine si intimitate a persoanei.

 

(I) 5.8. Registrul de apeluri telefonice.

 

______________________________________________________________________________

 

| Standardul 6 | Sprijin si educatie parentala |

 

| | |

 

| | Centrul de consiliere si sprijin pentru parinti si copii |

 

| | ofera parintilor programe de sprijin si educatie parentala |

 

| | pentru formarea si dezvoltarea competentelor si abilitatilor |

 

| | parentale. |

 

|______________|_______________________________________________________________|

 

| Rezultat | Parintii au abilitatile/competentele parentale îmbunatatite si|

 

| | pot face fata cerintelor de dezvoltare a copiilor lor. |

 

|______________|_______________________________________________________________|

 

| Cerinte pentru implementarea standardului 6 |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 6.1. CCS sprijina organizarea sau organizeaza programe de educare a |

 

| parintilor/viitorilor parinti („Scoala parintilor”). Acestea se |

 

| desfasoara dupa o programa elaborata în conformitate cu legislatia în |

 

| vigoare si în functie de nevoile identificate. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 6.2. CCS sprijina organizarea sau organizeaza grupuri de sprijin pentru |

 

| parinti, cupluri care urmeaza sa devina parinti si alte persoane |

 

| interesate de problematica familiei la cerere. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 6.3. CCS organizeaza cel putin 2 programe de educare pentru parinti pe an. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 6.4. CCS face cunoscuta tematica programei de educatie parentala cu cel |

 

| putin o luna înaintea începerii activitatii. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

Indicatori pentru Standardul 6

 

(I) 6.1.1. Existenta programelor de educare a parintilor/viitorilor parinti.

 

(I) 6.1.2. Numarul de parinti participanti/program.

 

(I) 6.1.3. Numarul de ore/sesiune.

 

(I) 6.1.4. Numarul de sesiuni/program.

 

(I) 6.1.5. Numarul de programe organizate împreuna cu alte organizatii/institutii.

 

(I) 6.1.6. Raportul de activitate privind programul de educare a parintilor.

 

(I) 6.1.7. Rezultatele la chestionarele de verificare pre- si post-program de formare.

 

(I) 6.2.1. Existenta grupurilor de sprijin.

 

(I) 6.2.2. Numarul de clienti participanti/sesiune de grup.

 

(I) 6.2.3. Numarul de ore/sesiune de grup.

 

(I) 6.2.4. Numarul de grupuri de sprijin organizate împreuna cu alte organizatii/institutii.

 

(I) 6.2.5. Raportul de activitate privind grupurile de sprijin.

 

(I) 6.3. Numarul de programe/an.

 

(I) 6.4.1. Afisarea programei de pregatire.

 

(I) 6.4.2. Numarul de materiale informative

 

(I) 6.4.3. Data la care este facuta cunoscuta programa este consemnata în raportul de

 

activitate.

 

ADMINISTRAREA SI MANAGEMENTUL

 

______________________________________________________________________________

 

| Standardul 7 | Locatia, resurse financiare si baza materiala |

 

| | |

 

| | Centrul de consiliere si sprijin pentru parinti si copii |

 

| | dispune de o locatie accesibila clientilor, resurse financiare|

 

| | suficiente si o baza materiala corespunzatoare îndeplinirii |

 

| | misiunii sale. |

 

|______________|_______________________________________________________________|

 

| Rezultat | Copiii si familiile au acces la servicii de calitate oferite |

 

| | de centrul de consiliere si sprijin pentru parinti si copii. |

 

|______________|_______________________________________________________________|

 

| Cerinte pentru implementarea standardului 7 |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 7.1. CCS functioneaza într-o locatie adecvata, adaptata serviciilor pe care |

 

| le ofera si nevoilor beneficiarilor, inclusiv a clientilor cu |

 

| dizabilitati. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 7.2. Pentru desfasurarea activitatii sale, CCS dispune de cel putin: o sala |

 

| de primire, un birou de consiliere, un birou pentru echipa |

 

| pluridisciplinara, o sala multifunctionala, doua grupuri sanitare |

 

| separate pentru clienti si personal. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 7.3. CCS îsi desfasoara activitatea într-o locatie separata de un centru de |

 

| plasament functional. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 7.4. Spatiile sunt amenajate si dotate corespunzator desfasurarii |

 

| activitatilor oferite de CCS. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 7.5. CCS se afla într-un loc accesibil din punct de vedere al existentei |

 

| mijloacelor de transport în comun. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 7.6. CCS este localizat în proximitatea celorlalte servicii din comunitate. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 7.7. CCS dispune de autorizatii de functionare. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 7.8. Fondurile alocate CCS de catre furnizorul de servicii sunt suficiente |

 

| pentru îndeplinirea misiunii sale si prevederilor standardelor minime |

 

| obligatorii prezente, denumite în continuare SMO. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

Indicatori pentru Standardul 7

 

(I) 7.1.1. Cladirea în care este amplasat centrul este adecvata si adaptata.

 

(I) 7.1.2. Accesibilitatea cladirii si spatiilor, inclusiv pentru persoane cu dizabilitati.

 

(I) 7.2.1. Numar de încaperi raportat la tipul de activitati si la marimea si structura

 

echipei.

 

(I) 7.2.2. Existenta spatiilor igienico-sanitare separate pentru clienti si personal.

 

(I) 7.2.3. Existenta spatiilor destinate activitatilor în beneficiul clientilor, separate de

 

biroul echipei.

 

(I) 7.3. Locatia CCS.

 

(I) 7.4. Amenajarea si dotarea spatiilor.

 

(I) 7.5. Existenta mijloacelor de transport în comun în vecinatatea CCS.

 

(I) 7.6. Amplasarea CCS în vecinatatea serviciilor comunitare.

 

(I) 7.7. Existenta autorizatiilor de functionare: autorizatie sanitara de functionare,

 

autorizatie sanitar-veterinara, autorizatie de prevenire si stingere a incendiilor etc.

 

(I) 7.8. Bugetul alocat CCS de catre furnizorul de servicii.

 

______________________________________________________________________________

 

| Standardul 8 | Proceduri administrative si de management |

 

| | |

 

| | Centrul de consiliere si sprijin pentru parinti si copii |

 

| | dispune de un set de proceduri administrative si de management|

 

| | în concordanta cu misiunea sa. |

 

|______________|_______________________________________________________________|

 

| Rezultat | Organizarea administrativa si managementul asigura |

 

| | functionarea optima a centrului de consiliere si sprijin |

 

| | pentru parinti si copii în beneficiul clientilor. |

 

|______________|_______________________________________________________________|

 

| Cerinte pentru implementarea standardului 8 |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 8.1. CCS functioneaza într-un cadru legal, certificat de documente oficiale.|

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 8.2. CCS functioneaza conform unui plan anual de actiune, întocmit de |

 

| coordonatorul CCS, pe baza prevederilor SMO prezente si a nevoilor |

 

| beneficiarilor. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 8.3. Coordonatorul CCS realizeaza anual evaluarea organizarii si |

 

| functionarii CCS, precum si a calitatii serviciilor furnizate. Pe baza |

 

| rezultatelor evaluarii, coordonatorul CCS, cu avizul furnizorului de |

 

| servicii, amelioreaza anual organizarea, functionarea si serviciile |

 

| CCS. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 8.4. Coordonatorul CCS se asigura ca misiunea, activitatile si programul de |

 

| lucru cu clientii sunt aduse la cunostinta celor interesati. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 8.5. CCS stabileste un regulament de ordine interioara sau norme interne de |

 

| functionare, care sunt aduse la cunostinta tuturor angajatilor. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 8.6. CCS detine o baza de date care cuprinde informatii referitoare la |

 

| clientii pentru care s-au derulat activitati specifice si care este |

 

| utilizata conform legislatiei în vigoare. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 8.7. Functionarea CCS se realizeaza în conformitate cu MOF elaborata pe baza|

 

| SMO prezente si a ghidului metodologic al CCS. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 8.8. Coordonatorul CCS organizeaza cel putin lunar reuniuni de lucru cu |

 

| întreg personalul. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 8.9. Coordonatorul CCS elaboreaza raportul anual de activitate si îl |

 

| înainteaza furnizorului de servicii. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

Indicatori pentru Standardul 8

 

(I) 8.1. Existenta de hotarâri, autorizatii, decizii, acte constitutive si statute, acorduri de

 

functionare, conventii de parteneriat etc.

 

(I) 8.2. Existenta planului anual de actiune care cuprinde cel putin: obiectivele elaborate

 

pe baza misiunii centrului, clientii, metodologia de lucru, activitatile derulate, resurse

 

umane, materiale si financiare implicate.

 

(I) 8.3.1. Raportul anual de evaluare a serviciului semnat de coordonatorul CCS.

 

(I) 8.3.2. Strategia de îmbunatatire a activitatii centrului, care e inclusa în planul anual

 

de actiune.

 

(I) 8.4.1. Afisarea misiunii, activitatilor derulate si programului centrului într-un loc

 

vizibil si accesibil celor interesati.

 

(I) 8.4.2. Cunoasterea misiunii de catre angajatii centrului.

 

(I) 8.4.3. Semnarea regulamentului de catre toti angajatii.

 

(I) 8.5.1. Existenta regulamentului de ordine interioara/normelor interne de functionare.

 

(I) 8.5.2. Semnarea regulamentului de catre toti angajatii.

 

(I) 8.6.1. Existenta bazei de date.

 

(I) 8.6.2. Baza de date este functionala si actualizata.

 

(I) 8.6.3. CCS are un sistem clar de utilizare a bazei de date de catre personal în ceea ce

 

priveste accesul la informatii si asigurarea confidentialitatii datelor.

 

(I) 8.7. Existenta MOF.

 

(I) 8.8.1. Procesele-verbale ale reuniunii de lucru cu echipa interdisciplinara a CCS.

 

(I) 8.8.2. Numarul de reuniuni de lucru/luna.

 

(I) 8.8.3. Continutul proceselor-verbale elaborate în urma reuniunilor de lucru.

 

(I) 8.9.1. Existenta raportului de activitate la sfârsitul fiecarui an; raportul exista la

 

nivelul CCS si la furnizorul de servicii.

 

(I) 8.9.2. Informarea celor interesati în ceea ce priveste continutul raportului anual de

 

activitate.

 

RESURSE UMANE

 

 

 

(I) 10.8.2. Existenta bazei de documentare.

 

______________________________________________________________________________

 

| Standardul 11| Supervizarea |

 

| | |

 

| | Centrul de consiliere si sprijin pentru parinti si copii |

 

| | dispune de un sistem de supervizare a resurselor umane. |

 

|______________|_______________________________________________________________|

 

| Rezultat | Personalul este eficient si asigura servicii de calitate |

 

| | pentru clientii centrului de consiliere si sprijin pentru |

 

| | parinti si copii. |

 

|______________|_______________________________________________________________|

 

| Cerinte pentru implementarea standardului 11 |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 11.1. Coordonatorul CCS are obligatia de a asigura supervizarea interna si |

 

| externa a personalului de specialitate si a voluntarilor. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 11.2. Sedintele de supervizare au loc periodic si la cererea personalului; |

 

| toate sedintele sunt consemnate. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 11.3. Furnizorul de servicii are obligatia de a asigura supervizarea |

 

| coordonatorului CCS. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

| 11.4. Supervizarea se realizeaza de specialisti cu studii superioare |

 

| socio-umane cu experienta de cel putin cinci ani în servicii pentru |

 

| copil si familie, pregatire în supervizare si experienta de cel putin |

 

| doi ani în servicii pentru copil si familie în plus fata de persoanele|

 

| carora li se asigura supervizarea respectiva. |

 

|______________________________________________________________________________|

 

Indicatori pentru Standardul 11

 

(I) 11.1. – 11.2. – Planurile de supervizare, planificarile.

 

– Numarul de propuneri de supervizare/an.

 

– Numar de întâlniri de supervizare în grup/luna/an.

 

– Numar de întâlniri de supervizare individuale/luna/an.

 

– Rapoarte de supervizare individuala/de grup.

 

– Numar de întâlniri de supervizare la solicitarea angajatilor/echipei/an.

 

(I) 11.3. Numar de întâlniri de supervizare a coordonatorului/luna/an.

 

(I) 11.4. Documentele înregistrate referitoare la supervizare.

 

ANEXA 2

 

GHID METODOLOGIC

 

de implementare a Standardelor minime obligatorii privind centrul de consiliere si sprijin

 

pentru parinti si copii

 

CAP. 1

 

INTRODUCERE SI DEFINITII DE LUCRU

 

Scopul prezentului ghid metodologic este de a oferi Directiilor Generale de Asistenta

 

Sociala si Protectia Copilului, autoritatilor locale si organismelor private acreditate care au

 

înfiintat sau vor înfiinta Centre de Consiliere si Sprijin pentru Parinti si Copii (CCS),

 

informatii, instrumente de lucru si proceduri privind implementarea Standardelor minime

 

obligatorii pentru aceste centre.

 

Pentru îndeplinirea misiunii sale, personalul care îsi desfasoara activitatea în CCS

 

interactioneaza cu toate serviciile comunitare care, într-o masura sau alta privesc

 

bunastarea copilului, în sensul valorificarii resurselor existente la nivelul comunitatilor

 

locale în beneficiul fiecarui client în parte, inclusiv pentru semnalarea unor situatii de risc

 

de separare a copiilor de familiile lor.

 

În functie de particularitatile comunitatii deservite de CCS si de nevoile clientilor,

 

acesta îsi adapteaza activitatile, procedurile si instrumentele de lucru în scopul acoperirii

 

acestor nevoi si îmbunatatirii calitatii serviciilor furnizate.

 

Personalul din CCS lucreaza cu acei parinti care prezinta anumite caracteristici,

 

„riscuri” care pot afecta dezvoltarea copilului, sau pot contribui la separarea acestuia de

 

familie. Acest copil se afla într-o situatie în care pericolul potential la care este expus se

 

datoreaza în principal mediului familial de origine care are disfunctionalitati si neajunsuri,

 

dar si mediului social în care „functioneaza” familia copilului.

 

Exista multe abordari ale sintagmelor „situatie de risc”, „copil în risc”, de la cele care

 

iau în considerare variabile interne ale copilului, caracteristici ale dezvoltarii personalitatii

 

copilului pâna la cele ce tin de adaptarea eficienta a individului la mediul înconjurator.

 

Situatia de risc sau de dificultate se refera la acea stare de fapt care limiteaza temporar

 

sau definitiv capacitatea familiei de a-si îndeplini functiile si responsabilitatile ce-i revin

 

fata de copil.

 

Copilul în risc este acel copil aflat într-o situatie care îi afecteaza relatia cu familia

 

si/sau comunitatea în care traieste, care îi pune în pericol sanatatea, fizica si psihica,

 

securitatea, dezvoltarea morala, educatia si integrarea socio-profesionala.

 

Deprinderile parentale sunt abilitati tehnice si psiho-sociale necesare îngrijirii copilului,

 

pe care parintii trebuie sa le posede si sa le utilizeze pentru a-i asigura copilului o

 

dezvoltare fizica, intelectuala, morala si comportamentala optima si integrarea în familie si

 

comunitate.

 

1.1. Factori de risc de separare a copilului de familia sa

 

Într-o societate într-o continua schimbare, de regula, parintii îsi mobilizeaza fortele

 

pentru a se adapta rapid la schimbarile socio-economice, dar sunt frecvente cazurile când

 

acestia nu gasesc resursele necesare si solutiile cele mai bune pentru a asigura copiilor

 

climatul si mediul de viata corespunzator nevoilor de dezvoltare ale acestora, intrând astfel

 

în categoria familiilor cu risc pentru copil.

 

În aceste familii se acumuleaza o serie de probleme care afecteaza viata si dezvoltarea

 

copiilor. Aceste probleme se coreleaza si se potenteaza reciproc.

 

Situatiile de risc sunt complexe, diferite si sunt variabile în functie de diversi parametri

 

precum vârsta, sexul, apartenenta culturala a copilului, mediul de provenienta si altele.

 

Ignorarea situatiilor de risc în familiile cu copii va genera fenomene precum neglijarea,

 

abuzul, separarea de familie, institutionalizarea, analfabetismul, marginalizarea sociala a

 

copiilor.

 

Unii parinti nu constientizeaza problemele care afecteaza dezvoltarea copilului în

 

familie si ajung în situatii grave, greu de depasit fara sprijinul serviciilor sociale

 

specializate. Acestia au tendinta sa reduca problemele pe care le au în cresterea copiilor la

 

cele de ordin economic. Datorita lipsei de cunoastere si informare acesti parinti nu acorda

 

importanta climatului familial, calitatii relatiilor de familie, efectelor devastatoare ale

 

separarii timpurii a copilului de familia sa, nevoilor afective ale copilului, formarii

 

autonomiei copilului, socializarii acestuia, rolului lor în formarea copilului pentru viata.

 

Dintre factorii de risc care conduc la separarea copilului de familia sa, îi enumeram pe

 

cei care au o semnificatie foarte importanta, cu precizarea ca enumerarea nu epuizeaza

 

toate posibilitatile:

 

– Factori de risc legati de situatia sociala, economica, medicala sau de nivelul pregatirii

 

scolare si profesionale a parintilor;

 

– Factori de risc legati de relatiile dintre parinti si cele dintre parinti si copii;

 

– Factori de risc legati de diverse situatii particulare în care se afla copilul;

 

– Factori de risc legati de nivelul de dezvoltare al comunitatii în care traieste familia.

 

1.2. Misiune

 

CCS sprijina si asista parintii/potentialii parinti pentru a face fata dificultatilo r psiho-

 

sociale care afecteaza relatiile familiale, pentru dezvoltarea competentelor parentale,

 

pentru prevenirea separarii copilului de familia sa, si sprijina copiii atunci când apar

 

probleme în dezvoltarea acestora.

 

1.3. Obiective

 

CCS are urmatoarele obiective:

 

– Cresterea numarului de parinti care constientizeaza nevoile copilului de a se dezvolta

 

într-un mediu familial stabil din punct de vedere emotional;

 

– Cresterea numarului de parinti care constientizeaza factorii ce pun în pericol sanatatea,

 

securitatea, dezvoltarea morala, educatia si integrarea sociala a copilului;

 

– Îmbunatatirea abilitatilor parintilor în ceea ce priveste îngrijirea si dezvoltarea

 

copiilor;

 

– Sprijinirea familiilor/parintilor prin dezvoltarea de retele/grupuri de sprijin;

 

– Reducerea numarului de copii care ajung în institutii datorita unor dificultati temporare

 

prin care trec parintii acestora;

 

– Cresterea gradului de implicare a profesionistilor din serviciile comunitare în

 

depistarea precoce a riscurilor care determina separarea copilului de familia sa.

 

1.4. Locul CCS

 

CCS este un serviciu integrat în sistemul judetean/local de servicii de protectie a

 

drepturilor copilului si este complementar cu celelalte servicii sociale pentru copil si

 

familie. Numarul CCS, capacitatea acestora, structura de personal sunt adaptate conditiilor

 

locale si nevoilor clientilor.

 

1.5. Valori si principii de lucru

 

În vederea îndeplinirii misiunii si obiectivelor CCS, în toate demersurile si activitatile

 

desfasurate pentru clienti, profesionistii, partenerii si colaboratorii CCS trebuie sa respecte

 

urmatoarele principii:

 

– Familia ca mediu prioritar de îngrijire si educare a copilului;

 

– Responsabilizarea parintilor cu privire la exercitarea drepturilor si îndeplinirea

 

obligatiilor parintesti;

 

– Ascultarea opiniei copilului si luarea în considerare a acesteia, tinând cont de vârsta si

 

gradul sau de maturitate;

 

– Asigurarea stabilitatii si continuitatii în îngrijirea, cresterea si educarea copilului;

 

– Respectarea identitatii culturale, etnice, religioase si lingvistice a clientilor;

 

– Celeritate în luarea oricarei decizii cu privire la copil;

 

– Promovarea parteneriatului cu copilul, familia, structuri si grupuri locale;

 

– Promovarea responsabilizarii clientilor si încurajarea initiativei acestora;

 

– Valorizarea capacitatilor si resurselor clientilor;

 

– Implicarea comunitatii si responsabilizarea ei pentru protectia si promovarea

 

drepturilor copilului;

 

– Respectarea confidentialitatii informatiilor despre clienti.

 

1.6. Clientii CCS

 

CCS se adreseaza:

 

  • Parintilor/familiilor extinse/familiilor substitutive care:

 

– necesita competente/deprinderi de îngrijire a copiilor adaptate noilor principii psiho-

 

pedagogice în domeniu,

 

– traiesc în medii dezavantajate, unde se practica modele de îngrijire si crestere a

 

copiilor care nu corespund sau sunt în contradictie cu modelele general acceptate în

 

comunitate,

 

– constata existenta/aparitia unor probleme la nivelul familiei care afecteaza dezvoltarea

 

normala/armonioasa a copilului sau favorizeaza manifestarea unor comportamente ale

 

copiilor ce pun în pericol integrarea lor familiala, sociala, scolara, profesionala.

 

  • Viitorilor parinti care doresc sa se formeze înainte de nasterea sau adoptia copiilor.

 

  • Copiilor care au probleme de dezvoltare si/sau dificultati de integrare în familie,

 

scoala sau în colectivitatea în care traiesc.

 

Pentru atingerea obiectivelor sale, CCS utilizeaza metode active de identificare a

 

clientilor care provin în special din urmatoarele categorii de familii care prezinta risc

 

ridicat de separare a copiilor:

 

– familii fara locuinta;

 

– familii cu venituri foarte mici care beneficiaza de ajutoare sociale;

 

– familii în care un parinte sau ambii sunt someri;

 

– familii care si-au abandonat sau institutionalizat copiii;

 

– familii în care un parinte sau ambii sunt în închisoare;

 

– familii în care exista persoane care sufera de boli psihice grave sau cronice;

 

– familii în care unul sau ambii parinti sufera de boli somatice grave sau cronice;

 

– familii în care exista copii nascuti din casatorii diferite;

 

– familii monoparentale;

 

– familii în care se consuma alcool, droguri;

 

– familii în care unul sau ambii parinti au decedat;

 

– familii în care se practica prostitutia;

 

– familii care resping mamele minore;

 

– familii în care unul sau ambii parinti sunt analfabeti;

 

– familii în care se practica violenta, fuga de acasa;

 

– familii în care unul sau ambii parinti muncesc în strainatate;

 

– familii în care se practica cersetoria;

 

– familii în divort;

 

– familii în care unul sau mai multi copii au abandonat scoala;

 

– familii în care exista copii cu frecvente probleme de sanatate sau cu probleme psihice;

 

– familii care au copii cu probleme de comportament;

 

– familii care neglijeaza igiena, sanatatea si educatia copilului;

 

– familii în care exista abuz fizic, emotional si sexual.

 

1.7. Activitati

 

Activitatile CCS se vor focaliza pe:

 

 

 

si managerului de caz din cadrul DGASPC/OPA în situatia în care clientul este un copil

 

care are o masura de protectie speciala.

 

În procesul de monitorizare a implementarii PPC, responsabilul de interventie are în

 

vedere urmatoarele aspecte:

 

– daca profesionistii implicati în implementarea PPC au initiat si deruleaza activitatile

 

prevazute în PPC, în functie de calendarul activitatilor;

 

– modalitatile de derulare a activitatilor si progresele obtinute de client pe baza

 

rapoartelor primite de la profesionisti si a discutiilor purtate cu acestia;

 

– asigurarea fluxului de informatii între toti profesionistii implicati în implementarea

 

PPC;

 

– mentinerea legaturii cu responsabilul de interventie din cadrul SPAS/DGASPC/OPA,

 

pentru clientii care au plan de servicii sau urmeaza sa li se întocmeasca plan de servicii;

 

– (re)evaluarea si revizuirea PPC cel putin o data la 3 luni;

 

– existenta în dosarul fiecarui client a documentelor (rapoarte, informari, notificari) care

 

releva evolutia fiecarui caz în parte, semnate de profesionistii care le-au elaborat;

 

– modalitatile de derulare a întâlnirilor de monitorizare dupa încheierea PPC.

 

3.5. Monitorizare post-servicii si închiderea cazului

 

Când obiectivele PPC pentru client au fost atinse, pe baza recomandarii responsabilului

 

de interventie, coordonatorul CCS decide încheierea furnizarii serviciilor de consiliere

 

acordate clientului. În urma acestei decizii, responsabilul de interventie elaboreaza planul

 

de monitorizare post-servicii al clientului, care va fi avizat de coordonatorul CCS; acest

 

plan presupune planificarea vizitelor la domiciliul clientului, precum si întâlniri cu alte

 

persoane/profesionisti care pot contribui la monitorizarea progreselor facute de client,

 

precum si obiectivele fiecarei vizite, care se pot modifica în functie de informatiile

 

obtinute pe parcursul procesului de monitorizare.

 

Responsabilul de interventie aduce la cunostinta clientului planul de monitorizare si îi

 

cere opinia si acordul în legatura cu acesta.

 

Monitorizarea post-servicii (vezi anexa 8) se realizeaza pe o perioada de minim 3 luni

 

din momentul încetarii furnizarii serviciilor din partea CCS. Se recomanda ca aceasta

 

perioada de monitorizare sa fie în medie de 6 luni, cu posibilitati de prelungire în anumite

 

situatii, în functie de particularitatile fiecarui caz în parte. În urma fiecarei vizite,

 

profesionistul desemnat sa monitorizeze clientul, va elabora un raport de monitorizare.

 

Pentru clientii care au plan de servicii, rapoartele de monitorizare vor fi trimise în copie

 

responsabilului de caz prevenire din cadrul SPAS/primarie, precum si managerului de caz

 

din cadrul DGASPC/OPA/altor forme independente de exercitare a profesiei de asistent

 

social în cazul copiilor care au masura de protectie speciala.

 

Monitorizarea post-servicii se desfasoara cu scopul discutarii si analizarii aspectelor ce

 

tin de adaptarea eficienta a clientului: progresele obtinute în continuare, modalitatile de

 

rezolvare a problemelor cu care se confrunta în prezent, resursele pe care le utilizeaza

 

pentru îmbunatatirea rezultatelor obtinute ca urmare a interventiilor primite din partea

 

CCS.

 

Relatia profesionistilor cu clientul trebuie sa încurajeze autonomia clientului si sa nu

 

creeze dependenta acestuia de servicii sociale. Finalizarea relatiei clientilor cu

 

profesionistii trebuie discutata înca de la începutul interventiei si pe întreg parcursul

 

implementarii PPC.

 

Dupa finalizarea perioadei de monitorizare, pe baza rapoartelor de monitorizare post-

 

servicii, se închide cazul din punctul de vedere al interventiilor CCS. Decizia de închidere

 

a cazului are avizul coordonatorului CCS. CCS transmite responsabilului de caz prevenire

 

din cadrul SPAS/primarie, respectiv managerului de caz, decizia de închidere a cazului din

 

punct de vedere al furnizarii serviciilor de catre CCS.

 

CAP. 4

 

SERVICII

 

În cadrul CCS, asistentul social si/sau psihologul stabileste împreuna cu clientul

 

obiectivele interventiilor (tinând seama de PPC) si are în vedere: mentinerea copilului în

 

mediul sau de viata natural, prevenirea separarii copilului de familia sa, prevenirea intrarii

 

copilului în sistemul de protectie a copilului, formarea atasamentului parinte-copil,

 

întarirea capacitatii familiilor de a depasi dificultatile psiho-sociale pentru a-si asuma

 

responsabilitatile parentale si pentru a evita afectarea relatiilor familiale.

 

4.1. Consiliere si informare

 

În cadrul CCS, asistentul social realizeaza pentru copil si familie urmatoarele activitati:

 

  • asistenta juridico-administrativa; aceasta se realizeaza cu colaborarea activa a

 

clientului în functie de gradul sau de autonomie. Asistentul social analizeaza situatia

 

administrativa a clientului, îl informeaza despre drepturile si obligatiile sale, îi explica

 

natura documentelor administrative de care are nevoie (acte de stare civila, adeverinte,

 

certificate, atestate), îi explica procedurile administrative, îl ajuta pe client sa îsi

 

administreze documentele si îl orienteaza spre servicii specializate.

 

  • asistenta pentru obtinerea prestatiilor (beneficii în bani: alocatii, venitul minim

 

garantat, alte ajutoare financiare): asistentul social informeaza clientul despre drepturile

 

lui, verifica/analizeaza resursele acestuia, împreuna cu clientul face demersurile necesare

 

pentru obtinerea de catre acesta a prestatiilor acordate conform legii.

 

  • acompanierea pentru gasirea sau pastrarea unei locuinte: asistentul social evalueaza

 

dificultatile clientului, gradul de urgenta al situatiei sale, îl informeaza pe client asupra

 

drepturilor si obligatiilor sale, asupra demersurilor pe care trebuie sa le realizeze, asupra

 

procedurilor necesare, pregateste clientul pentru cazul în care este nevoie de schimbarea

 

cadrului sau de viata.

 

  • sustinerea demersurilor de (re)integrare scolara si profesionala: asistentul social tine

 

seama de asteptarile si opiniile clientului, evalueaza situatia clientului din punct de vedere

 

scolar si profesional, identifica institutiile la care poate apela clientul, sprijina accesul la

 

structuri de învatamânt si cursuri de formare profesionala, îl acompaniaza pe client în

 

demersurile sale.

 

  • asistarea mamelor în cadrul maternitatilor si spitalelor de pediatrie: asistentul social

 

evalueaza situatia familiei, o informeaza asupra sprijinului care îi poate fi acordat,

 

intermediaza relatia familiei cu institutiile, autoritati, servicii pentru mama si copil,

 

dezvoltarea unei retele de sprijin comunitar pentru parinti si copii; consiliaza familia

 

asupra modalitatilor concrete de sprijinire a tinerelor mame (în special a celor cu depresie

 

post-partum): evitarea exercitarii unor presiuni inutile si a culpabilizarii de catre familie,

 

împartirea între membrii familiei a sarcinilor zilnice de îngrijire a copilului, încurajarea

 

mamei.

 

  • asistarea clientilor cu dificultati psiho-sociale, persoane cu probleme psihologice, de

 

comportament, dependente de alcool, droguri, supuse abuzurilor din partea unor persoane,

 

copii cu risc de separare de familie: Asistentul social evalueaza gradul în care relatiile

 

interpersonale sau izolarea perturba viata clientului, realizeaza întrevederi de tip psiho-

 

social (asculta, sustine, sprijina clientul în dezvoltarea de competente sociale), transmite

 

informatii asupra gravitatii starii clientului, informeaza clientul asupra drepturilor si

 

posibilitatilor de sprijin precum si a institutiilor competente, consiliaza clientul în raport cu

 

situatia sa actuala, face un inventar al resurselor posibile pentru client, realizeaza împreuna

 

cu clientul un proiect de schimbare a situatiei sale de viata, identifica obstacolele care pot

 

împiedica schimbarea, îl sustine în situatii de criza, propune resurse terapeutice.

 

Activitati ale psihologului în cadrul CCS: Psihologul realizeaza pentru persoanele cu

 

dificultati psiho-sociale, pentru persoanele cu probleme psihologice, de comportament,

 

dependente de alcool, droguri, supuse abuzurilor din partea unor persoane, copii cu risc de

 

separare de familie, copii în dificultate psiho-sociala, activitati pentru atingerea

 

urmatoarelor obiective:

 

– schimbarea atitudinilor negative ale parintilor fata de nastere si fata de copil;

 

– ameliorarea interactiunilor disfunctionale parinte-copil, mentinerea si consolidarea

 

relatiilor parentale;

 

– dezvoltarea unei relatii de atasament pozitive parinte-copil, îmbunatatirea modurilor

 

de comunicare parinte-copil;

 

– dezvoltarea competentelor parentale;

 

– constientizarea de catre familie a nevoilor psihologice si afective ale nou-nascutului,

 

sprijinirea familiei pentru a întelege nevoile de îngrijire permanenta a copilului în familia

 

sa;

 

– depasirea situatiei de risc de separare a copilului de familie; evitarea alterarii definitive

 

a relatiei parinte-copil;

 

– ameliorarea dificultatilor psiho-sociale care afecteaza relatiile familiale;

 

– depasirea starilor conflictuale intrafamiliale si intergenerationale;

 

– ameliorarea tulburarilor de comportament si a dependentei (de alcool, de droguri);

 

– ameliorarea la mama a simptomelor psihice consecutive nasterii: anxietate, depresie

 

post-partum etc.;

 

– sprijinirea familiei pentru a acorda sprijin mamei;

 

– reducerea posibilelor stari de dependenta fata de CCS si personalul lui.

 

4.1.1. Consilierea familiei si a copilului

 

Demersul consilierii realizata de psiholog si de asistentul social se centreaza pe

 

rezolvarea problemelor de adaptare, pe optimizarea functionarii persoanei si pe prevenirea

 

tulburarilor afective si comportamentale. Prin consiliere se ofera clientului ajutor si

 

sustinere în conditiile în care aceasta este solicitata de catre client.

 

În cazul prevenirii separarii copilului de familia sa, consilierea este precedata de sesiuni

 

de informare care au drept scop obtinerea acceptului clientului pentru initierea unui

 

demers de consiliere individuala sau de familie.

 

Consilierea se bazeaza pe parteneriatul profesionistului cu clientul în vederea

 

îmbunatatirii capacitatii de adaptare a clientului la situatiile cu care acesta se confrunta si

 

gasirii resurselor si modalitatilor de rezolvare a problemelor si depasirii dificultatilor cu

 

care se confrunta.

 

Cadrul întrevederilor. Consilierea se realizeaza într-un spatiu special amenajat destinat

 

numai sedintelor de consiliere. Spatiul trebuie sa asigure intimitatea si siguranta clientilor

 

pentru derularea eficienta a sesiunilor de consiliere si trebuie sa fie dotat cu mobilier

 

adecvat. Cadrul întrevederilor este precizat si din punct de vedere temporal: se stabileste

 

cel putin o sesiune de consiliere pe saptamâna, timp de 45 – 50 de minute sau mai multe

 

sesiuni în functie de nevoile clientului. Consilierea se raporteaza la anumite obiective

 

stabilite de comun acord si care reflecta nevoile clientului. Prin aceasta clientul este

 

sustinut în dezvoltarea unui comportament de tip intentional, flexibil si, în consecinta,

 

productiv.

 

Cadrul deontologic al consilierii. În activitatea sa, consilierul va fi ghidat atât de etica

 

profesionala cât si de drepturile clientului, de standardele morale, valorile individuale si

 

culturale specifice clientului. Clientul trebuie respectat si protejat. Consilierul trebuie sa

 

fie onest, integru si obiectiv în relatia sa cu clientul. Interventia consilierului se va construi

 

fara a aduce prejudicii clientului si cu pastrarea caracterului confidential al informatiilor

 

furnizate de acesta.

 

În urma sedintelor de consiliere, profesionistul completeaza informatiile relevante

 

pentru fiecare caz în parte în Fisa de consiliere (vezi anexa 6).

 

  • Consilierea de grup

 

Specificul grupului de consiliere consta în faptul ca interactiunea dintre participanti este

 

folosita în scopul de a facilita schimbarea comportamentala.

 

Rolul consilierului consta în a crea un mediu securizant în care fiecare membrii al

 

grupului îsi poate expune preocuparile privind diferitele aspecte ale vietii sale: familie,

 

relatii interpersonale, relatii profesionale, sociale.

 

Consilierea de grup permite lucrul simultan cu mai multi clienti; ea ofera un context în

 

care se pot analiza problemele de natura interpersonala, fiecare client beneficiaza de

 

sprijin si ajutor din partea membrilor grupului dar ofera, în acelasi timp, sprijin si ajutor;

 

activitatile de grup permit experimentarea de noi comportamente si modalitati de

 

comunicare.

 

Consilierea de grup nu se recomanda în situatiile în care clientul se afla într-o situatie de

 

criza, nu este compatibil cu situatia de lucru în grup sau când exista pericolul încalcarii

 

principiului confidentialitatii fara acordul clientului.

 

Se recomanda organizarea de grupuri care sa fie formate din cinci pâna la maxim zece

 

clienti. Frecventa minima a sesiunilor de consiliere de grup este de o sedinta de 2 ore o

 

data pe saptamâna.

 

  • Consilierea persoanelor cu dizabilitati

 

Datorita dizabilitatilor de natura fizica sau mentala, aceasta categorie de clienti este

 

izolata ca efect al etichetarii, mentalitatilor si a dificultatilor pe care le întâmpina în

 

integrarea în societate. Din acest punct de vedere, consilierul trebuie sa fie informat în

 

privinta conditiilor de mediu social în care traieste clientul cu dizabilitati. Datorita

 

perceperii distorsionate a persoanelor cu dizabilitati, caracteristicile anumitor cazuri sunt

 

generalizate de catre membrii comunitatii si atribuite tuturor persoanelor cu dizabilitati.

 

Consecinta consta în perceperea persoanelor cu dizabilitati ca fiind marcate de limite

 

importante, altele decât cele care decurg din problematica specifica.

 

Unul din obiectivele specifice ale consilierii persoanelor cu dizabilitati consta în

 

decelarea influentelor negative ale mediului si izolarea factorilor supraadaugati de nevoile

 

reale, specifice, ale clientilor.

 

Eficienta în consilierea persoanelor cu dizabilitati este rezultatul cunoasterii de catre

 

profesionist a urmatoarelor aspecte:

 

– legislatiei, programelor, facilitatilor, resurselor specifice alocate acestei categorii de

 

populatie;

 

– metodelor de diagnostic si de clasificare a dizabilitatilor;

 

– caracteristicile diferitelor etape ale dezvoltarii si obstacole întâmpinate de persoanele

 

cu dizabilitati;

 

 

 

– analizarea situatiilor prezentate de parinti în grup;

 

– încurajarea participantilor sa-si exprime liber opiniile, sentimentele, experientele

 

personale;

 

– identificarea si explorarea temelor care îi apropie pe parintii participanti la grup;

 

– identificarea si explicarea functiilor parentale necesare îngrijirii adecvate a copiilor;

 

– largirea câmpului competentei parentale;

 

– facilitarea schimburilor informationale între parinti;

 

– stabilirea unor relatii de încredere si de durata cu parintii;

 

– identificarea dificultatilor, obstacolelor si solutiilor;

 

– exprimarea lucrurilor importante care sunt dificil de verbalizat de catre parinti;

 

– evaluarea rezultatelor si impactului grupului asupra parintilor;

 

– încurajarea întrajutorarii si relationarii în afara cadrului grupului;

 

– solicitarea permanenta a feed-back-ului de la participanti;

 

– evaluarea progreselor si impactului sesiunilor de formare asupra participantilor.

 

Programele de educatie parentala respecta principiile învatarii adultului: adultii învata

 

atunci când procesul de învatare este auto-directionat (determinat de ei însisi), este

 

participativ (procesul este activ, nu pasiv), este experential (se învata din împartasirea

 

experientelor), este reflectiv (adultul prefera sa reflecteze la ce se întâmpla în timpul

 

cursului). Metodele de formare recomandate pentru formarea adultilor sunt jocul de rol,

 

demonstratia, studiul de caz, lucrul în grupuri mici, brainstorming-ul.

 

4.2.2. Organizarea grupurilor de sprijin pentru parinti

 

Grupul de sprijin este utilizat ca o forma de interventie sociala care presupune

 

participarea benevola si organizata, într-un cadru structurat, a parintilor la dezbaterea si

 

identificarea unor solutii la probleme comune. Scopul utilizarii acestei tehnici este de a se

 

oferi reciproc informatii, sfaturi, încurajare si sprijin emotional. Scopul se poate reformula

 

în functie de caracteristicile membrilor grupului si de dinamica problemei pe care acestia

 

au consimtit sa o dezbata împreuna.

 

Aceste întâlniri sunt mediate de catre un profesionist al CCS care împreuna cu membrii

 

grupului stabilesc regulile si normele interne de functionare, planul de desfasurare al

 

întâlnirilor. Moderatorul stimuleaza membrii grupului:

 

– sa-si împartaseasca problemele cu alti membrii ai grupului;

 

– sa identifice posibilitati de rezolvare a problemelor;

 

– sa realizeze un schimb de informatii si opinii despre problemele discutate.

 

CAP. 5

 

ADMINISTRARE SI MANAGEMENT

 

5.1. Locatia, resurse financiare si baza materiala

 

CCS functioneaza, dupa caz, într-o cladire proprie sau într-un spatiu propriu aflat într-o

 

cladire în care mai functioneaza si alte servicii complementare. CCS poate functiona pe

 

lânga o maternitate, un centru de zi, o scoala sau un alt serviciu social.

 

Spatiul destinat CCS trebuie sa asigure desfasurarea în conditii optime a activitatilor cu

 

clientii, atât din punct de vedere material cât si din punct de vedere functional. Spatiile în

 

care functioneaza CCS trebuie sa asigure: primirea clientilor, consilierea individuala si de

 

grup a clientilor, informarea clientilor, organizarea grupurilor de parinti care participa la

 

programele de formare a abilitatilor parentale, organizarea reuniunilor de echipa, pastrarea

 

în siguranta a documentelor si informatiilor. Spatiile destinate consilierii trebuie sa fie

 

separate de cele destinate activitatilor administrative.

 

Cladirea în care functioneaza CCS asigura clientilor, personalului si vizitatorilor

 

siguranta si confort. Aceasta îndeplineste conditiile prevazute de lege în ceea ce priveste

 

autorizatiile/avizele de functionare si este adaptata nevoilor clientilor cu dizabilitati fizice.

 

CCS este dotat cu echipamente tehnice si electronice (calculatoare, video, TV, copiator,

 

telefon si fax) necesare culegerii de informatii, prelucrarii informatiilor, realizarii de

 

materiale de promovare si pentru realizarea bazei de date despre clienti. Mobilierul CCS

 

este adaptat clientilor (copii si adulti) si activitatilor desfasurate de echipa

 

pluridisciplinara.

 

Profesionistii CCS au asigurate consumabile, instrumente de lucru, materiale educative

 

si psiho-pedagogice necesare derularii activitatilor de consiliere, educatiei parentale,

 

organizarii grupurilor de sprijin si functionarii retelei de sprijin.

 

Bugetul pentru functionarea CCS reflecta toate cheltuielile care se fac pentru

 

organizarea si functionarea lui conform standardelor minime obligatorii pentru aceste

 

centre. De asemenea, capitolele de cheltuieli ale bugetului trebuie sa reflecte si nevoile de

 

dezvoltare si de adaptare permanenta a serviciilor la nevoile clientilor. Bugetul prevede si

 

fonduri pentru organizarea campaniilor de promovare si de informare a publicului, pentru

 

organizarea de activitati cu parintii, pentru pregatirea permanenta a personalului si pentru

 

supervizare si evaluare.

 

5.2. Proceduri administrative si de management

 

Pentru atingerea obiectivelor sale, CCS utilizeaza proceduri administrative si de

 

management performant. Un management performant implica un accent deosebit pe

 

calitatea serviciilor furnizate în vederea acoperir ii nevoilor reale ale beneficiarilor.

 

Furnizorul de servicii angajeaza, în conditiile legii si cu respectarea standardelor

 

minime obligatorii ale acestor centre, un coordonator cu norma întreaga al CCS.

 

Furnizorul de servicii implica coordonatorul CCS în toate activitatile de recrutare si

 

angajare a întregului personal al CCS.

 

Principalele responsabilitati ale coordonatorului CCS se regasesc în fisa de post.

 

Coordonatorul realizeaza planul anual de actiune pe baza caruia functioneaza CCS (vezi

 

anexa 9), evalueaza organizarea si functionarea serviciilor, întreprinde demersuri pentru

 

îmbunatatirea activitatilor CCS. Responsabilitatile coordonatorului sunt multiple si

 

implica cunostinte cu privire la fiecare domeniu de lucru din cadrul CCS, cunostinte

 

specifice legate de clienti, abilitati de colaborare cu personalul CCS etc. Pe lânga toate

 

acestea, responsabilitatile administrative si de gestiune, precum si gasirea si alocarea

 

corecta a resurselor CCS sunt elemente de care depinde realizarea efectiva a obiectivelor

 

generale ale centrului.

 

Principalele responsabilitati ale coordonatorului CCS sunt urmatoarele:

 

– elaboreaza regulamentul de ordine interioara si îl aduce la cunostinta tuturor

 

angajatilor;

 

– aduce la cunostinta angajatilor regulamentul de organizare si functionare sau normele

 

interne de functionare;

 

– elaboreaza împreuna cu profesionistii obiectivele CCS si planificarea activitatilor

 

necesare atingerii acestor obiective;

 

– elaboreaza planul anual de actiune;

 

– stabileste politica de formare a echipei;

 

– modereaza reuniunile de echipa;

 

– mediaza conflictele din echipa;

 

– deleaga responsabilitati catre membrii echipei, atunci când acest lucru contribuie la

 

eficientizarea activitatilor;

 

– face demersurile necesare pentru obtinerea fondurilor necesare derularii activitatilor

 

CCS si raspunde de gestionarea corecta a resurselor, conform bugetului anual;

 

– faciliteaza colaborarea dintre echipa si specialistii altor servicii;

 

– reprezinta CCS în comunitate si asigura legatura activa a acestuia cu comunitatea;

 

– realizarea metodologiei de lucru a CCS;

 

– elaboreaza raportul anual de activitate si îl supune spre avizare furnizorului de servicii;

 

– pune la dispozitie documentele necesare verificarilor efectuate de persoanele delegate

 

de catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Copilului pentru inspectia

 

respectarii standardelor.

 

Metodologia de lucru vizeaza cel putin urmatoarele aspecte privind organizarea si

 

functionarea CCS:

 

– proceduri de lucru cu clientii, cu partenerii si cu alte servicii si institutii din

 

comunitate;

 

– proceduri de transmitere a informatiilor (comunicarea interna si externa)

 

– proceduri de recrutare, evaluare, pregatire si coordonare a voluntarilo r CCS;

 

– proceduri de evaluare a personalului;

 

– proceduri de asigurare a confidentialitatii datelor;

 

– proceduri legate de accesul personalului la baza de date si informatii a CCS;

 

– proceduri clare privind primirea si înregistrarea cererilor de solicitare a serviciilor

 

CCS;

 

– proceduri scrise privind primirea, înregistrarea si solutionarea reclamatiilor;

 

– proceduri financiare;

 

– proceduri de control.

 

Programul de functionare al CCS este afisat într-un loc vizibil, atât în exteriorul, cât si

 

în interiorul CCS. Acesta trebuie adaptat cerintelor clientilor si disponibilitatii lor

 

temporale de adresare si participare la activitati.

 

Coordonatorul CCS asigura realizarea reuniunilor de echipa, periodic, în functie de

 

nevoile concrete ale echipei. Reuniunile de echipa se pot realiza cu participarea tuturor

 

angajatilor CCS sau doar cu profesionistii CCS. Reuniunile de echipa sunt periodice, în

 

cadrul acestora fiecare angajat trebuie sa aiba ocazia sa-si prezinte realizarile, dificultatile

 

întâmpinate în desfasurarea activitatilor curente, propuneri pentru depasirea acestora. Data

 

si durata reuniunilor trebuie planificate astfel încât sa asigure participarea tuturor

 

membrilor echipei CCS, subiectele de discutie fiind aduse la cunostinta echipei în

 

prealabil. Acest tip de reuniune are si scopul de a spori coeziunea echipei, de a îmbunatati

 

relatiile interumane si profesionale. Reuniunile periodice sunt conduse si organizate de

 

coordonatorul CCS care prezinta, daca este cazul, informatii si decizii importante din

 

partea furnizorului de servicii. Pentru fiecare reuniune de echipa se realizeaza un proces –

 

verbal al reuniunii, întocmit, prin rotatie de fiecare membru al echipei.

 

Angajatii CCS care au responsabilitati în implementarea PPC se întâlnesc saptamânal în

 

reuniuni ale echipei pluridisciplinare (sau cu o alta periodicitate impusa de cazuistica

 

serviciului).

 

Aceste reuniuni au ca obiective principale:

 

– desemnarea (numirea) responsabililor de interventie;

 

– elaborarea PPC;

 

– realizarea evaluarilor periodice ale implementarii PPC-urilor;

 

– revizuirea PPC-urilor;

 

– adoptarea deciziilor privind monitorizarea cazurilor.

 

CCS dispune de un sistem rapid si eficient de transmitere a informatiilor între membrii

 

echipei si între acestia si exterior. Comunicarea în interiorul si în exteriorul CCS implica

 

existenta unor mijloace materiale care sa eficientizeze transmiterea de informatii: aviziere

 

expuse în locurile vizibile si foarte usor accesibile; tavite personalizate pentru documente,

 

e-mail, fax, telefon etc.

 

Informatiile, comunicatele în exterior si frecventa acestora, altele decât cele prevazute

 

de standardele minime obligatorii pentru aceste centre, sunt stabilite de catre furnizorul de

 

servicii. Transmiterea informatiilor în exteriorul CCS trebuie sa tina cont de principiul

 

confidentialitatii si de protejarea imaginii clientilor.

 

Coordonatorului îi revine responsabilitatea de gestiune materiala si financiara a CCS.

 

Gestiunea materiala în CCS presupune câteva activitati ce pot fi realizate de persoane

 

specializate în acest scop:

 

– inventarierea bunurilor materiale:

 

– evaluarea si reevaluarea bunurilor materiale;

 

– circulatia bunurilor materiale si consumul lor;

 

– contabilitatea bunurilor materiale;

 

– amortizarea mijloacelor fixe;

 

– scoaterea din functiune si casarea mijloacelor fixe;

 

– evaluarea si lichidarea patrimoniului.

 

Toate aceste operatiuni se realizeaza în concordanta cu normele legale în vigoare.

 

Gestiunea financiara se concretizeaza în urmatoarele activitati:

 

– estimarea bugetului anual de venituri si cheltuieli;

 

– stabilirea planului anual de finantare;

 

– gestionarea veniturilor;

 

– cautarea de fonduri;

 

– repartizarea fondurilor existente pe categorii de cheltuieli, în raport cu bugetul aprobat;

 

– operatiuni de casierie si banca;

 

– înregistrare contabila;

 

– raportare financiara.

 

Bugetul anual al CCS este alcatuit tinând cont de costurile realiste si complete ale

 

tuturor activitatilor. Bugetul nu trebuie sa supraevalueze sau sa subevalueze costurile

 

necesare desfasurarii activitatilor în conditiile asigurarii calitatii conform standardelor

 

minime obligatorii pentru aceste centre. Un buget previzional cuprinde urmatoarele tipuri

 

de cheltuieli:

 

– cheltuieli pentru pregatirea deschiderii CCS;

 

– cheltuieli relative la amenajarea spatiului, întretinere si reparatii; cheltuieli de

 

functionare: apa, gaz, electricitate, salubritate etc.; asigurari, impozite;

 

– investitii, echipamente;

 

– consumabile – pentru activitatile cu clientii (adulti si copii) si pentru activitatile

 

administrative;

 

– salariile personalului;

 

– costuri de formare a personalului;

 

– costuri de comunicare (servicii postale, telefon, fax, taxe internet);

 

– cheltuieli de deplasare;

 

– protocol;

 

– costuri de informare si sensibilizare (pliante, afise, brosuri, materiale video etc.).

 

Evaluarea este activitatea de investigare si analiza a starii actuale de dezvoltare a

 

serviciilor CCS. Scopul evaluarii este cunoasterea si întelegerea problemelor cu care se

 

confrunta persoanele implicate în acordarea serviciilor, precum si gradul de satisfacere a

 

nevoilor clientilor cu scopul de a adapta si îmbunatati planul anual de actiune si

 

metodologia de lucru. Rezultatele evaluarii performantelor CCS este un indicator al

 

gradului de profesionalism al resurselor umane si reflecta performantele profesionistilor

 

CCS. Rezultatele evaluarilor sunt sintetizate în rapoarte de evaluare. Raportul anual de

 

activitate al CCS este public si accesibil persoanelor interesate.

 

CAP. 6

 

RESURSE UMANE

 

 

 

Obiectivul principal al supervizarii profesionistilor CCS consta în sprijinirea acestora

 

pentru realizarea activitatilor cu maxima eficienta si utilizarea celor mai bune practici în

 

relatia cu clientii.

 

Supervizarea se desfasoara sub forma de întâlniri periodice „fata în fata”, organizate

 

între persoana care asigura supervizarea si profesionist/profesionisti si dureaza 30 – 90 de

 

minute. Supervizarea profesionistilor CCS consta în:

 

– oferirea de sprijin informational si suport emotional profesionistilor;

 

– fundamentarea teoretica a cazurilor;

 

– asigurarea obiectivitatii în solutionarea cazurilor;

 

– dezvoltarea capacitatii de reflectie asupra interventiei profesionale si a interactiunilor

 

cu ceilalti.

 

Persoana care realizeaza supervizarea contribuie la identificarea nevoilor de formare ale

 

profesionistilor si la evaluarea acestora, inclusiv prin intermediul evolutiei cazurilor.

 

Efectuarea supervizarii determina reducerea stresului profesional, favorizarea climatului

 

potrivit pentru desfasurarea activitatilor, clarificarea rolurilor si responsabilitatilor

 

angajatilor CCS. De asemenea, supervizarea ofera cadrul pentru prelucrarea informatiilor

 

despre propria persoana în diferite contexte, ofera sprijin în autoconstientizare si

 

autocontrol. Prin intermediul supervizarii sunt aduse în planul constientizarii si reflectarii

 

trairi afective, sentimente, atitudini, valori, comportamente fata de clienti (copii, adulti),

 

colegi s.a., cu incidenta în plan profesional.

 

Prin supervizarea individuala se urmareste atingerea urmatoarelor obiective:

 

– Dezvoltarea capacitatii de a-si constientiza si controla propriile sentimente si atitudini;

 

– Constientizarea punctelor vulnerabile si resurselor;

 

– Dezvoltarea capacitatii de a lucra pe baza unei planificari si reflectii critice;

 

– Prelucrarea imaginii despre sine în aspecte relevante ale muncii profesionale, pentru ca

 

aceasta sa devina mai compatibila cu realitatea.

 

Prin supervizarea de grup se urmareste atingerea urmatoarelor obiective:

 

– Constientizarea propriilor trairi afective, comportamente si efectele acestora asupra

 

celorlalti;

 

– Dezvoltarea capacitatii de a lucra în grup;

 

– Dezvoltarea capacitatii de a folosi constructiv propunerile si perceptia altora;

 

– Dezvoltarea competentei sociale;

 

– Dezvoltarea capacitatii de analiza a situatiilor;

 

– Dezvoltarea capacitatii de a rezolva probleme.

 

Competentele necesare persoanei care asigura supervizarea CCS sunt: capacitatea de

 

interactiune cu personalul CCS, abilitati de comunicare, pregatire teoretica si experienta

 

practica în activitatea de supervizare si în domeniul protectiei copilului.

 

ANEXA 1

 

la ghidul metodologic

 

Fisa de semnalare a riscului de separare a copilului de familie

 

(pentru copii 0 – 3 ani)

 

Institutia/Locul unde este completata ………………………………

 

Data întocmirii fisei …………………………………………….

 

Numele persoanei care a întocmit fisa ………………………………

 

Data transmiterii la ……………………………………………..

 

Numele si prenumele copilului ……………………………………..

 

Numele si prenumele mamei …………………………………………

 

Numele si prenumele tatalui ……………………………………….

 

Domiciliul parintilor …………………………………………….

 

Riscuri de separare

 

  • Mama minora, necasatorita da nu

 

  • Mama refuza dupa nastere sa-si vada copilul da nu

 

  • Mama refuza sa-si alapteze copilul da nu

 

  • Mama nu este vizitata de membrii familiei da nu

 

  • Mama nu poseda acte de identitate da nu

 

  • Mama prezinta semne de consum de alcool/droguri da nu

 

  • Mama mai are copii în institutii de protectie a copilului da nu

 

  • Mama nu lucreaza si nu are venituri da nu

 

  • Mama prezinta semne de maltratare da nu

 

  • Mama este analfabeta da nu

 

  • Mama nu are medic de familie da nu

 

  • Mama locuieste în conditii precare da nu

 

  • Mama practica prostitutia da nu

 

  • Mama are mai mult de trei copii în îngrijire da nu

 

  • Mama prezinta semnele unei boli grave sau cronice da nu

 

  • Mama îngrijeste cel putin un copil cu handicap da nu

 

  • Mama nu este pregatita pentru îngrijirea copilului da nu

 

  • Mama este depresiva da nu

 

  • Mama nu are nici un proiect în legatura cu copilul da nu

 

  • Mama este agresiva cu personalul medical da nu

 

  • Mama insista pentru prelungirea sederii în maternitate da nu

 

  • Mama are relatii conflictuale cu tatal copilului da nu

 

  • Mama provine dintr-o institutie de protectie a copilului da nu

 

Fisa de semnalare a riscului de separare a copilului de familie

 

(pentru copii de vârsta prescolara si scolara)

 

Institutia/Locul unde este completata ………………………………

 

Data întocmirii fisei …………………………………………….

 

Numele persoanei care a întocmit fisa ………………………………

 

Data transmiterii la ……………………………………………..

 

Numele si prenumele copilului ……………………………………..

 

Numele si prenumele mamei …………………………………………

 

Numele si prenumele tatalui ……………………………………….

 

Domiciliul parintilor …………………………………………….

 

Riscuri de separare

 

  • Copilul nu este recunoscut de tata da nu

 

  • Copilul prezinta o igiena zilnica precara da nu

 

  • Copilul prezinta semne de maltratare da nu

 

  • Copilul este deprimat da nu

 

  • Copilul prezinta semne de oboseala da nu

 

  • Copilul lipseste de la scoala cel putin o zi pe saptamâna da nu

 

  • Copilul nu are bani de buzunar da nu

 

  • Copilul nu este însotit la scoala da nu

 

  • Copilul are mai mult de trei frati da nu

 

  • Cel putin unul dintre parinti consuma bauturi alcoolice da nu

 

  • Cel putin unul dintre parinti prezinta o boala grava, cronica da nu

 

  • Copilul are dificultati de învatare da nu

 

  • Cel putin unul dintre parinti a parasit tara/localitatea da nu

 

  • Copilul si familia sa locuiesc într-o locuinta provizorie da nu

 

  • Copilul este agresiv cu alti copii da nu

 

  • Copilul nu participa la activitati extrascolare da nu

 

  • Copilul provine dintr-o zona marginasa a da nu

 

localitatii/cartierului

 

  • Copilul are cel putin un frate care a abandonat scoala da nu

 

  • Copilul are cel putin un frate care consuma alcool/droguri da nu

 

  • Copilul are ce putin un parinte sau frate analfabet da nu

 

  • Copilul are unul sau ambii parinti care sunt în închisoare da nu

 

  • Copilul locuieste cu rudele/bunicii da nu

 

  • Copilul nu cunoaste suficient limba da nu

 

ANEXA 2

 

la ghidul metodologic

 

FISA DE EVALUARE INITIALA

 

Datele personale ale solicitantului: ……………………………….

 

Numele si prenumele ………………………………………………

 

Data si locul nasterii ……………………………………………

 

Domiciliul: ……………………………………………………..

 

Date personale privind familia

 

Mama

 

Nume si prenume ………………………………………………….

 

Data si locul nasterii ……………………………………………

 

Pregatirea scolara/profesionala ……………………………………

 

Ocupatia ………………………………………………………..

 

Domiciliul ………………………………………………………

 

Tata

 

Nume si prenume ………………………………………………….

 

Data si locul nasterii ……………………………………………

 

Pregatirea scolara/profesionala ……………………………………

 

Ocupatia ………………………………………………………..

 

Domiciliul ………………………………………………………

 

Frati

 

Nume si prenume ………………………………………………….

 

Data si locul nasterii ……………………………………………

 

Pregatirea scolara/profesionala ……………………………………

 

Ocupatia ………………………………………………………..

 

Domiciliul ………………………………………………………

 

Nume si prenume ………………………………………………….

 

Data si locul nasterii ……………………………………………

 

Pregatirea scolara/profesionala ……………………………………

 

Ocupatia ………………………………………………………..

 

Domiciliul ………………………………………………………

 

Date despre mediul de viata al solicitantului (locuinta, scoala/serviciul, relatiile cu

 

colegii etc.):

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Dificultatile cu care se confrunta solicitantul si serviciile la care a apelat pâna în prezent

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Motivul solicitarii serviciilor CCS:

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Asteptarile solicitantului de la CCS referitor la motivul expus:

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Observatii:

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Recomandari:

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Numele si prenumele profesionistului: ………………..

 

Semnatura: ………………………………………..

 

Data: …………………………………………….

 

ANEXA 3

 

la ghidul metodologic

 

 

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Limbajul ………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Relatia copilului cu familia extinsa/familia substitutiva/personalul din institutie

 

………………………………………………………….

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Atitudini si comportamente legate de problemele cu care se confrunta

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Resursele copilului în vederea depasirii dificultatilor cu care se confrunta

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Observatii: ……………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Propuneri: ………………………………………………………

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Psiholog: …………………………………………

 

Data: …………………………………………….

 

ANEXA 6

 

la ghidul metodologic

 

FISA DE CONSILIERE

 

Nume si prenume ………………………………………………….

 

Definirea problemei:

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Resursele clientului:

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Obiectiv pe termen lung:

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Obiective specifice:

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Evaluarea interventiei:

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Data si locul interventiei: …………………………

 

Psiholog: …………………………………………

 

ANEXA 7

 

la ghidul metodologic

 

FISA DE MONITORIZARE PE PARCURSUL INTERVENTIEI

 

Numele familiei/clientului: ……………………………………….

 

Membrii familiei: ………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Motivul pentru care familia/clientul s-a adresat CCS …………………

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Stadiul atingerii fiecarui obiectiv în parte din PPC …………………

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Interventiile de care a beneficiat în vederea atingerii fiecarui obiectiv din PPC

 

…………………………………………………………….

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Evolutia în atingerea obiectivelor PPC ……………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Atitudinea familiei/clientului privind derularea interventiilor ……….

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Observatii: ……………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Propuneri: ………………………………………………………

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Când copilul este subiectul principal al monitorizarii se consemneaza si aspecte legate

 

de:

 

Dezvoltarea fizica: ………………………………………………

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Dezvoltarea cognitiva: ……………………………………………

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Dezvoltarea socio-emotionala: ……………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Comentarii: ……………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Responsabil de interventie: …………………………

 

Data: …………………………………………….

 

ANEXA 8

 

la ghidul metodologic

 

FISA DE MONITORIZARE POST-SERVICII

 

Numele familiei/clientului: ……………………………………….

 

Membrii familiei: ………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Motivul pentru care familia/clientul s-a adresat CCS …………………

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Scopul întâlnirii profesionist-familie/client ……………………….

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Modalitati de relationare intrafamiliala (relatia dintre parinti, relatia parinti-copil,

 

atmosfera intrafamiliala)

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Modalitati de rezolvare a problemelor cu care se confrunta în prezent ….

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Resurse în depasirea dificultatilor psiho-sociale …………………….

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Opinia familiei/clientului referitor la situatia prezenta …………….

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Observatii: ……………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Propuneri: ………………………………………………………

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Când copilul este subiectul principal al monitorizarii se consemneaza si aspecte legate

 

de:

 

Dezvoltarea fizica: ………………………………………………

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Dezvoltarea cognitiva: ……………………………………………

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Dezvoltarea socio-emotionala: ……………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Atitudini si comportamente în diverse situatii referitoare la motivele care au stat la baza

 

interventiei ………………………………………….

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Comentarii: ……………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………..

 

Asistent social/psiholog: …………………………..

 

Data: …………………………………………….

 

ANEXA 9

 

la ghidul metodologic

 

DOSARUL CAZULUI

 

  • Referat al managerului de caz de transmitere a cazului la CCS (pentru copiii care au o

 

masura de protectie speciala);

 

  • Fisa de semnalare a riscului de separare a copilului de familie (pentru cazurile

 

referite);

 

  • Nota coordonatorului CCS de desemnare a responsabilului de interventie;

 

  • Ancheta sociala elaborata de asistentul social al CCS;

 

  • Evaluarea initiala a clientului;

 

  • Evaluarea detaliata a clientului;

 

  • Raport de evaluare detaliata;

 

  • Fisa de evaluare psihologica a copilului;

 

  • Fisa de evaluare psihologica a familiei;

 

  • PPC si revizuirile acestuia;

 

  • Contractul cu clientul;

 

  • Fise de consiliere;

 

  • Fise de monitorizare a cazului;

 

  • Rapoarte de monitorizare a cazului;

 

  • Decizia de închidere a cazului.

 

 

Date de contact

Intrați în legătură cu noi!

Adresă

Str. Episcopiei, nr. 2, Slobozia, jud. Ialomița

Telefon

0243.231.154

Email

ascmb_slobozia@yahoo.com